۰
در همایش قرآن و اندیشه امام خمینی(ره):

هاشمی رفسنجانی:زندگی‌ مان باید الگوی واقعی پیشرفت مسلمان‌ها باشد

  • ۱۵بازدید
  • ۰ رای
  • ۰ دیدگاه

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید امتی باشیم در پناه قرآن و تفکر امام و زندگی‌مان الگوی واقعی پیشرفت مسلمان‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین همایش قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی (ره) با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

هاشمی رفسنجانی در ابتدا گفت: آنجور که امام را می‌شناختیم و هر چه جلو می‌رویم، بهتر او را می‌شناسیم، آن روح و اساس شخصیت‌ و افکار ایشان بود که انقلاب عظیمی که در تاریخ تشیع بی سابقه است را به راه انداخت. امام توانستند چنین کار بزرگی را در دوره معاصر شکل بدهند. چنین انقلابی و با چنین خصوصیت و رهبری در تاریخ نمی بینیم. البته بسیاری از علما و شخصیت‌ها هستند که در خدمت اسلام و قرآن بودند، اما یک درخشش دیگری خداوند به امام(ره) عنایت کرده بود.

وی افزود: در عصری که بیشتر قدرتمندان جهان فکر می‌کردند که اسلام به عنوان مکتب دیگر کارآیی ندارد و هم در شرق و هم در غرب مادی گرایی موج می‌زند، به یکباره چنین جرقه‌ای از ایران و آن هم از پایگاه بزرگ مرجعیت حوزه علمیه قم بلند می شود. البته اگر توانسته بودیم با همان افکاری که امام، انقلاب را پیش می‌بردند، عمل می‌کردیم، با وضعیت امروزی فاصله زیادی داشتیم. اما مأیوس نیستم و در آینده با آگاهی که ملت ما پیدا کرده، موج بزرگی از پیشرفت‌های همه جانبه که تاکنون نگذاشته‌اند به آن دست یابیم، به نام اسلام و قرآن در جامعه به دست خواهیم آورد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر در اظهارات امام دقت کنید، ایشان خیلی ساده صحبت می‌کردند که عوام بفهمند و مسائل بزرگ را هم خیلی ساده بیان می‌کردند. آن اصطلاح‌سازی‌هایی را که در قدرت بیان و قلم علما مشهور است، ایشان نمی‌خواستند به کار ببرند. از این همه سخنرانی و صحبت‌های ایشان کمتر مطلبی بود که متکی به قرآن نباشد. در نکات حساس، بحث شان را با قرآن گره می‌زدند. ایشان به عنوان چهره‌ای واقعاً قرآنی، هم زندگی، هم تحصیل، هم تدریس و هم پرورش شاگرد و هم التزامات سیاسی‌شان، را به فهم و تدبر در قرآن و معارف اصلی قرآن گره زده بودند.

وی افزود: ایشان یک مبنا در تفسیر دارند که مهم است و در خیلی از سخنرانی‌هایشان آمده است. دوستان صحبت‌های امام را در کتاب «تاریخ اسلام از دیدگاه قرآن» و «قرآن از دیدگاه امام(ره)» منتشر کرده اند و این صحبت‌ها موجود است. همانطور که حجت‌الاسلام خسروی گفت ۶۰۰ مقاله برای این همایش آمده است. بر خیلی از مقالات مرور داشتم؛ دیدم از یک زاویه تخصصی به قرآن و امام(ره) نگاه کرده‌اند؛ این نشانه خوبی است. به هر بخشی از تخصص‌های علوم انسانی که بخواهیم وارد شویم، می‌توانیم از این مقالات استفاده کنیم. برای باز شدن موضوع  این همایش، به میزگردهای بیشتری نیاز داریم و کار بزرگی می‌خواهد که امام را بشناسیم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در زمانی که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که اسلام در دنیا مطرح شود، همه قدرت‌های دنیا غافلگیر شدند و امام موفق شد توسط مردمی که تحت ستم بودند انقلاب را به پیروزی برساند. هم شرق که کاملاً الحادی بود و هم غرب هم که کاملاً مادی بود و هر دو با هم دعوا داشتند، در مسئله انقلاب هر دو با ایران دشمن و مخالف بودند. در آن زمان ادبیات رسانه‌ها خیلی بر محور مادیت و شاید ماتریالیسم تاریخی می‌چرخید. در این شرایط امام توانستند در این اوضاع مهم، هم کشورهای مسلط به ایران را از ایران خارج کنند و هم بر رژیمی که همه چیز برای دفاع خود داشت، (هم پول و هم حمایت جهانی و با پول هنگفت نفت، همه را خریده بود) پیروز شود. امام توانست انقلاب را خیلی راحت به پیروزی برساند و مثل خورشیدی پشت ابر، ما را هدایت می‌کرد.

هاشمی رفسنجانی افزود: ایران در حساس‌ترین نقطه جهان قرار دارد. حیات مادی جهان به این نقطه وابسته است. در شمال و جنوب ما بزرگترین منابع انرژی خوابیده است و واقعاً چهارراه دنیا هستیم. بر اساس مقاله یک دانشمند زمین‌شناس، ایران جزو سه کشور دارنده ذخایر عظیم انرژی است. در چنین نقطه‌ای امام انقلاب را به پیروزی می‌رساند و حفظ هم می‌کند. امروزه می‌بینیم که در انقلابها و بهار عربی پشت سر هم مردم حکومت‌های استبدادی را در هم می‌ریزند اما بلافاصله شکست می‌خورند؛ مانند مصر، لیبی، تونس و یمن. اما با اینکه چپ و راست بر سر ما ریختند و ارتجاع منطقه که پولدارترین مردم جهان هستند، خواستند انقلاب جوان ما را از بین ببرند و از پای دربیاورند، اما با جان‌نثاری که مردم ما انجام دادند و با نفس قدسی امام، انقلاب حفظ شد. عراقی‌ها خیلی مقاومت کردند اما در آخر هم با کمک آمریکا توانستند صدام را از پای دربیاورند و امروز هم مشکل دارند و در آینده شان هم مشکل می بینم، اما ما توانستیم این انقلاب را از شر جنگ و شورش کور و تحریم‌ها بیرون بیاوریم و کشور باامنیت، قدرتمند و با ثباتی در بین کشورهای بحرانی منطقه داشته باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: امام با قرآن به اینجا رسیدند. وقتی درس می‌رفتیم در مسجد سلماس قم پر از افاضل بود. رسم علما بود در آخر هر دوره شاگردان را نصیحت می‌کردند، امام هم این کار را انجام می‌داد. امام آیه «قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی ثم تتفکروا» را مرتب تکرار می‌کرد و ما به شوخی می‌گفتیم که گویا امام هم، همین یک آیه را از قرآن بلد است اما هر بار با بیان مختلف این آیه را تفسیر می‌کرد. آیه تکرار می‌شد اما حرف‌های امام تکرار نمی‌شد. نکات بسیاری در ذیل این آیه می‌گفتند. اول هم اینکه خداوند می‌فرماید به پیغمبر که بگو با مردمی که با تو مشکل دارند، من یک چیز مهم می‌خواهم به شما بگویم؛ اینجا چیز، همان چیز فارسی است؛ یعنی نشان‌دهنده اهمیت موضوع است. خدا می‌خواهد بفرماید مطلب مهم است. امام با تعبیرات مختلف این را بیان می‌کردند. خداوند می‌فرماید به پیامبر(ص) بگو یک نکته را می‌خواهم به شما بگویم. اگر می‌خواهید قیام کنید، اینجا قیام نه به معنای انقلاب، بلکه هر اقدام مهمی است. اولش این است که اخلاص داشته باشید. اگر برای خدا باشد، خداوند هم خوب تحویل می‌گیرد و خوب به نتیجه می‌رساند. اخلاص حکم اولی است درباره چیزهایی که لازم داریم.

وی افزود: قرآن از یک سطح بسیار بالایی برای فهم مردم تنزل یافته است و همه مردم می‌توانند بخش‌های مهمی از آن را بفهمند، اما خیلی چیزها از این آیات تأویل دارد. در روایات آمده که قرآن۷۰ بطن دارد. تا قیامت و تا میلیاردها سال دیگر کتابی  غیر از قرآن نخواهیم داشت. حتی امام زمان(عج) هم که بیاید، همین کتاب را می‌آورد. فقط ممکن است آن چیزهایی که ما از قرآن نفهمیدیم، را امام زمان بیان کنند. محتوای قرآن را فقط خدا و کسی که مخاطب خداست، یعنی پیامبر و انبیا می‌فهمند. نمی‌گویم قرآن را کسی نمی‌فهمد اما تعبیر قرآن نکاتی است که باید روی آن فکر کرد و درجات مختلفی دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: در این آیه خدا به پیامبر(ص) می فرماید این قیام یا اقدامتان می‌تواند جمعی یا فردی باشد. اما بعد از اینکه تصمیم گرفتید حرکتی را انجام دهید و اخلاص داشتید، نیاز به تفکر دارد. ما همیشه احتیاج به این نکته داریم. وقتی قصد اقدامی در راه خدا چه فردی چه جمعی داریم، باید به تفکر بپردازیم. چقدر در قرآن به عقل، تفکر، تفقه، تعلم و تعقل تاکید شده است؟ نزدیک ۶۰۰ بار این کلمات در قرآن تکرار شده و این ماهیت و اساس عرفان را شکل می‌دهد. ملتی که کارهایش با تعقل، دانش و تفقه نباشد، به جایی نمی‌رسد. می‌فرماید اگر خواستی اقدامی فردی یا جمعی کنید، اول اخلاص داشته باشید که خیلی مهم است، سپس بروید فکر کنید. اگر ملتی هم تفقه و هم تعقل داشته باشد، صلاحیت پیشرفت و توسعه و رسیدن به خدا را پیدا می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: پیروزی انقلاب و شکست طاغوت همه از روی محاسبه امام جلو رفت. در تفسیر همین یک آیه، ۱۴ نکته مهم مرتبط وجود دارد که من در کتاب تفسیر خود آورده‌ام. الان در دنیایی که به شکافتن رموز طبیعت در اعماق زمین و آسمان می‌پردازد، قطعاً به تفکر، تعقل و تعلم نیاز داریم. ایران به حدی رسیده است که به اندازه کافی چه در حوزه‌های دینی و چه در حوزه‌های زندگی، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دینی بسیاری دارد. مردم ما بسیار آگاه‌تر از زمانی هستند که این آیات بر پیامبر نازل شد. امروز تفکر در جامعه ما پیش می‌رود و محتاج به تفکر دیگران نیستیم.

وی افزود: بعضی‌ها اینجور فکر می‌کنند که بگذارید در تحریم باشیم تا روی پای خود بایستیم؛ این حرف غلط است. قرآن می‌فرماید باید علم را از همه جای دنیا بگیریم. قرآن می‌فرماید: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»؛ خودتان را آماده کنید. در همه چیز باید با تفکر و تعلم پیش رویم. باید در امور مادی و معنوی هر دو با هم پیش رویم. متأسفانه با بعضی از افراد کوته‌بین و قشری از انسان‌های کوته‌فکر و دُگم در جامعه روبرو هستیم که خیال می‌کنند با کارهایی که می‌کنند اسلام را پیش می‌برند. اسلام دیگر این‌جوری پیش نمی‌رود. اگر در صدر اسلام، تمدن بزرگ اسلامی به وجود آمد، پایه و اساس آن تعقل و تفکر بود و تمدن مدرن هم مدیون این تفکر اسلامی است. خود غربی‌ها معترف هستند که در جنگ‌های صلیبی مطالبی که از اسلام یاد گرفته‌اند، از فتح کشورها برایشان مهمتر بود. آنها گرفتار قرون وسطی بودند و تمام کتاب‌های درسی‌شان را از ما گرفتند.

وی تصریح کرد: ما امام را این‌جوری می‌شناسیم که با اینکه به جایی از محتوای قرآن رسیده بودند که در سطح بالایی بودند اما در سطح عوام‌ و مردم‌ صحبت می‌کردند. ما باید امتی باشیم در پناه قرآن و تفکر امام و زندگی‌مان باید الگوی واقعی پیشرفت مسلمان‌ها باشد. مادی تنها و معنوی تنها نباشیم، بلکه جمع این‌ دو باشیم. یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون جمعیت مسلمان و نزدیک به ۶۰ کشور مستقل مسلمان اگر با این برنامه شکل بگیرد و جلو رود، حقیقتاً اسلام در دنیا بزرگ‌ و بزرگ‌تر جلو می‌کند و همه مردم از آن استقبال می‌کنند.

نظر شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می کند.