آفتاب

تلاش دانشمندان برای انهدام سلاح‌های هسته‌ای در کنفرانس پاگوآش

تلاش دانشمندان برای انهدام سلاح‌های هسته‌ای در کنفرانس پاگوآش

در هفتاد و دومین سال حمله اتمی ایالات متحده به شهرهای ژاپن، دانشمندان و کارشناسان هسته‌ای سراسر دنیا به منظور درخواست برای انهدام سلاح های هسته‌ای و دیگر سلاح های کشتار جمعی امروز یکشنبه در ژاپن گردهم آمدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از ژاپن تودی، طبق گفته برگزار کنندگان کنفرانس در شصت و یکمین کنفرانس بین‌المللی پنج روزه در ژاپن نزدیک به 200 شرکت کننده از حدود 40 کشور شامل مقامات ایالات متحده و روسیه و نیز علی اکبرصالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران حضور دارند.

موضوعات مورد بحث در این کنفرانس شامل اثر انسانی سلاح های هسته‌ای، راه های دستیابی به جهان عاری از سلاح های هسته‌ای و خطرات مرتبط با استفاده از انرژی هسته‌ای صلح آمیز با توجه به فاجعه نیروگاه انرژی هسته‌ای فوکوشیما دائیچی ژاپن که به دلیل زلزله شدید و سونامی در ماه مارس رخ داد، می‌شود.

با وجود اینکه جنبش خلع سلاح هسته‌ای که پس از کنفرانس سازمان ملل در مورد معادله منع گسترش سلاح هسته‌ای که در ماه می به شکست منجر شد، با موانعی روبه رو شد سازمان دهندگان این کنفرانس امیدوارند بار دیگر توجهات را به ماهیت غیر انسانی تسلیحات هسته‌ای جلب و جهان به ستوه آمده از جنگ را به گفت‌وگوهای بیشتر ترغیب کنند.

ناکازاکی یکی از دو شهری که در پایان جنگ جهانی دوم توسط بمب اتمی ایالات متحده ویران شد برای اولین بار میزبان کنفرانس پاگوآش در امور جهان و علم است که بنا به درخواست دانشمندان برجسته ای مانند آلبرت انیشتین در حدود 60 سال پیش به وجود آمد.

کنفرانس پاوگوآش نام خود را از روستایی در نووا اسکوتیا در کانادا که در آن نخستین جلسه در سال 1957 بر گزارشد، گرفته است.

انگیزه چنین اجتماعی با انتشار بیانیه ای از سوی پروفسور بریتانیایی برتر اندراسل و آلبرت انیشتین به وجود آمد. این دو از تمام دانشمندان با هر عقیده سیاسی خواستند تا به منظور بحث و گفت‌وگو درباره تهدیدات پیش رو در ظهور سلاح های هسته‌ای گردهم بیایند.

گروه پاگوآش در سال 1995 به دلیل اقداماتش در ایجاد راه های ارتباطی بین اتحاد کمونیست های شرقی و دموکرات های غربی در خلال جنگ سرد و کاهش نقش آفرینی تسلیحات هسته‌ای در سیاست های بین‌المللی موفق به کسب جایزه صلح نوبل در سال 1995 شد.

کنفرانس پاگوآش در سال های 1995 و 2005 در هیروشیما نیز برگزار شده بود.

ایالات متحده در ششم ماه اوت 1945 نخستین بمب اتمی را بر روی هیروشیما انداخت و دومین بمب نیز سه روز بعد بر ناکازاکی انداخته شد. برآورد شد حدود 20 هزار نفر تا پایان سال 1945 به دلیل این حملات کشته شدند. ژاپن در 15 اوت همان سال تسلیم شد و جنگ جهانی دوم خاتمه یافت.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور کشورمان امروز به منظور دیدار با مقامات عالی رتبه ژاپنی در راس هیاتی عازم سفری چهار روزه به توکیو شد.

وی در موسسه امور بین‌الملل ژاپن در موضوع نقش ایران در منطقه و همکاریهای دو کشور درباره موضوعات منطقه ای و بین‌المللی به سخنرانی خواهد پرداخت .

انتهای پیام

کد N1012236

وبگردی