آفتاب

چرا پاکستان در انتخابات شورای حقوق بشرسازمان ملل شکست خورد

چرا پاکستان در انتخابات شورای حقوق بشرسازمان ملل شکست خورد

در انتخابات شورای حقوق بشر سازمان ملل پاکستان با کسب ۱۰۵ رای در بین۱۹۳ عضو این شورا شکست خورد و نتوانست به عضویت شورای حقوق بشرسازمان ملل درآید.

به گزارش خبر گزاری مهر به نقل از روزنامه «داون»،ئدر گروه مذکور مغولستان با کسب ۱۵۹ رای در صدر قرار داشت و کشورهایی نظیر عربستان سعودی، قرقیزستان، کره جنوبی و فیلیپین جزء کشورهای منتخب در این گروه بودند.

 لازم به ذکر است که دوره های گذشته پاکستان در میان ۴۷ کشور شرکت کننده در انتخابات شورای حقوق بشر سازمان ملل سه بار انتخاب شده بود و  این بار برای چهارمین بار در آسیا یکی از پنج کرسی رقابت در انتخابات این شورا بود.

اما شکست پاکستان در این انتخابات قابل تامل است چرا که این اولین بار است که پاکستان در چنین انتخابات بزرگی در سازمان ملل شکست می خورد، و این درحالی است که پاکستان سال گذشته در انتخابات شورای اقتصادی -اجتماعی سازمان ملل توانسته بود ۱۸۰ رای به دست آورد.

می توان گفت که این شکست در واقع ناراضی بودن کشورهای دنیا از سیاست های خارجی پاکستان رانشان می دهد.

سران وزارت خارجه  این کشور نیز در این باره به توافق رسیدند که شکست مذکور ضربه بزرگی برای پاکستان  است اما با این وجود آنها بیان داشتند : «اهداف نمادین آنها  بیشتر از اهداف واقعی است».

با وجود این شکست پاکستان باز هم می تواند در نشست های شورای حقوق بشر سازمان ملل شرکت کند اما نمی تواند در مورد هیچ مسئله ای رای بدهد و یا حتی از ارائه و تصویب قطعنامه ای در این سازمان جلوگیری کند.

با این حال یکی از مقامات وزارت خارجه بیان داشت: دلایل زیادی برای انتخاب دوباره پاکستان وجود دارد.

چرا که اکنون پاکستان به عنوان عضو در دو بلو ک اصلی انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا و شورای همکاری های خلیج فارس نمی تواند رای بدهد.

همچنین انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا به دلیل سیاسیت های اتخاذی پاکستان در مورد تنازعات موجود در دریای جنوبی چین  در این انتخابات رای نداد  و این  است در حالی که شکایت های کشورهای عربی همچنان به جای خود باقی است.

لازم به ذکر است که شورای همکاری های خلیج فارس درانتخابات سال های گذشته همواره از پاکستان حمایت می کرد اما در این انتخابات این گروه با توجه به مواضع خاص خود به دو قسمت تبدیل شده بود.

نکته دیگری که در این باره قابل ذکر است این است که پاکستان قصد داشت که مسئله کشمیر و همچنین پایمالی حقوق بشر در این منطقه را در سازمان ملل مطرح کند اما با شکست در این انتخابات این فرصت را ازدست داد.

لازم به ذکر است که پاکستان در سال ۲۰۰۶ به عضویت شورای حقوق بشز سازمان ملل در آمده بود.

کد N1012225

وبگردی