آفتاب

رهبران ازبکستان امروز میزبان وزیر خارجه آمریکا

رهبران ازبکستان امروز میزبان وزیر خارجه آمریکا

رئیس جمهوری ازبکستان امروز (یکشنبه) میزبان کاروان دیپلماتیک وزیر خارجه آمریکا به سمرقند، دژ جاده تاریخی ابریشم است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اسلام کریم‌اف، سیاستمدار 77 ساله ازبک که از زمان استقلال این کشور تاکنون وبه مدت ربع قرن قدرت را در ازبکستان در دست دارد صبح امروز برای استقبال از جان کری، وزیر خارجه آمریکا به فرودگاه رفت.

کریم‌اف و کری سپس برای گفت‌وگو با یکدیگر به اقامتگاه رئیس جمهور رفته و پشت درهای بسته به مذاکره پرداختند.

بنا به گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا در سال 2014، سیستم انتخاباتی ازبکستان ناکارآمد و بی قانون است. چنین اظهارات مشابهی در افشاگری ویکی لیکس از روابط دیپلماتیک آمریکا در سال 2010 نیز منتشر شده است که رژیم کریم‌اف را این چنین تشریح می‌کند: "جهانی کابوس وار از فساد بی‌حد و حصر، جنایات سازماندهی شده، کار اجباری در مزارع پنبه و شکنجه".

کری که روز گذشته (شنبه) مذاکرات دشواری درباره مسائل حقوق بشری با همتای قرقیزستانی خود داشت گفته است، در جریان سفرش از انتقاد از میزبانش شرمنده نخواهد بود.

وی اما همچنین تصریح کرد، واشنگتن با وجود نگرانی‌های متعدد آماده بازیابی و بهبود روابط دیپلماتیک خود در این منطقه است.

سمرقند، مرکز باستانی آموزشی اسلامی است محل اولین دیدار آمریکا و پنج قدرت آسیای مرکزی خواهد بود.

کری و وزرای خارجه کشورهای قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان طی ناهاری کاری پیش از سفر به این شهر تاریخی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

واشنگتن یکی از اولین پایتخت‌هایی بود که استقلال جمهوری‌های آسیای مرکزی را پس از فروپاشی شوروی پذیرفت. از آن زمان کشورهای این منطقه سعی کرده‌اند تعادلی در روابط خود با مسکو چین و آمریکا ایجاد کنند.

انتهای پیام

کد N1011891

وبگردی