آفتاب
مقیمی در نشست خبری:

ارائه شناسنامه و کارت ملی زمان اخذ رای الزامی است

ارائه شناسنامه و کارت ملی زمان اخذ رای الزامی است

رئیس ستادانتخابات با بیان اینکه انتخابات الکترونیکی تا یک‌سوم حوزه‌های رأی‌گیری برگزار می‌شود،گفت:ارائه کارت ملی و شناسنامه هنگام رای الزامی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور صبح امروز در نشستی خبری با بیان اینکه ما به دنبال توسعه برگزاری انتخابات الکترونیک تا یک‌سوم حوزه های رأی‌گیری هستیم، اظهار داشت: سخت افزار این کار تهیه شده و به تایید کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان رسیده است.

وی افزود: همچنین نرم افزارهای انتخابات الکترونیکی را تهیه کرده ایم تا به تایید شورای نگهبان برسانیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه کارشناسان شورای نگهبان و وزارت کشور بر روند تهیه نرم افزارهای انتخابات الکترونیکی نظارت دارند، تصریح کرد: نرم افزار هم باید به تایید کارشناسان شورای نگهبان برسد و سپس حوزه های انتخابیه ای که باید انتخابات الکترونیکی در آنها برگزار شود، وزارت کشور پیشنهاد خواهد داد و با تایید شورای نگهبان مشخص خواهد شد.

صندوق شفاف به صندوق تایید شورای نگهبان رسیده و در حال ساخت است

مقیمی همچنین در مورد صندوق های شفاف انتخاباتی افزود: نشستی با کارشناسان شورای نگهبان در این خصوص داشته ایم و صندوقی به تایید رسید که هم شفافیت داشته باشد و هم اینکه رأی مردم مخفی بماند، لذا این صندوق با چنین مشخصاتی به تایید رسید و الان در حال ساخت برای ارسال به حوزه های انتخابیه است.

طراحی نرم‌افزارهای انتخابات الکترونیک توسط کارشناسان داخلی

وی با بیان اینکه نرم افزارهای برگزاری انتخابات الکترونیک توسط کارشناسان داخلی تهیه شده است، اظهار کرد: کل فرایند برگزاری انتخابات الکترونیکی توسط کارشناسان داخلی تهیه شده و ما از نظر علمی هیچ ضعف و کمبودی در این زمینه نداریم. البته از تجربه چندین کشور نیز در این زمینه استفاده کرده ایم.

تحقیقات محلی هیات اجرای برای حکم شهرت کاندیداها

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین در مورد تحقیقات محلی در مورد کاندیداها توضیح داد: برای آنکه هیات اجرایی حکم شهرت کاندیداها را بررسی کند، می‌تواند تحقیقات محلی انجام دهد.

توضیح در مورد برکناری معاونین استانداران

مقیمی همچنین در خصوص برکناری برخی از معاونین استانداران خاطرنشان کرد: استانداران برای اینکه وظایف خود را انجام دهند، همکارانی انتخاب می کنند و طبق روال قانونی و از اختیارات استاندار هست که همکارانش را منسوب کند و اگر نتوانستند همکاری کنند، پایان همکاری را صادر کند. این یک روال عادی در همه ادارات و وزارتخانه ها است.

وی همچنین تاکید کرد: تا این لحظه برنامه ای برای تغییر استانداردی در دستور کار نیست.

۹۶۰ هزار مجری انتخابات

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه ۹۶۰ هزار نفر به وزارت کشور در اجرای انتخابات کمک می کنند، تصریح کرد: در واقع این ۹۶۰ نفر مجریان انتخابات هستند که با وزارت کشور همکاری می کنند.

مقیمی همچنین در مورد اصلاحیه قانون انتخابات در مجلس گفت: قانون انتخابات خلاءهایی داشت که با اصلاحیه مجلس این خلاءها برطرف شد که یکی از این خلاءها همسان‌سازی هیات های اجرایی در انتخابات مجلس و خبرگان بود.

استقبال از اصلاحیه قانون انتخابات در مجلس

وی افزود: همچنین مجلس در خصوص تبلیغات انتخابات مجلس نیز تصمیماتی گرفت که جلوگیری از خرید و فروش رأی نیز از این تصمیمات بود که ما از این اصلاحیه حمایت می کنیم.

گزارش‌هایی از تخلفات انتخاباتی به وزارت کشور ارسال شده است

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین در مورد تبلیغات زودهنگام انتخاباتی اظهار کرد: تاکنون گزارش هایی به فرمانداری ها و وزارت کشور در خصوص تبلیغات زودهنگام انتخاباتی ارسال شده، اما به دلیل آنکه کاندیداها هنوز مشخص نیستند، ما تنها می توانیم حدس بزنیم که برخی از این خانم ها آیا آقانون ممکن است بخواهند کاندیدای انتخابات باشند.

مقیمی ادامه داد: برخورد ما با این افراد همان است که در قانون آمده و هر آنچه در قانون پیش بینی شده ما آن را انجام می دهیم.

ارائه قانون جامع انتخابات به دولت

وی همچنین خبر از ارائه قانون جامع انتخابات به دولت داد و گفت: ۱۶۰ میلیارد تومان برای برگزاری انتخابات در نظر گرفته شده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود 5 هزار نفر در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی ثبت نام کنند.

ارائه شناسنامه و کارت ملی هنگام اخذ رأی الزامی است

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: در انتخابات اسفند ماه ارائه شناسنامه و کارت ملی الزامی است، لذا با سازمان ثبت احوال رایزنی‌هایی داشته ایم و افرادی که کارت ملی ندارند، سازمان آمادگی دارد در کوتاه ترین زمان کارت ملی را تهیه و در اختیار افراد قرار دهید.

مقیمی خاطرنشان کرد: افرادی که کارت ملی ندارند، توصیه می کنیم که برای گرفتن کارت ملی اقدام کنند.

زمان ثبت‌نام انتخابات خبرگان و مجلس

وی همچنین در ادامه این نشست خبری از تمامی نخبگان و کسانی که بر خودشان صلاحیت های لازم را برای داوطلبی می بینند، دعوت به ثبت نام در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری کرد و توضیح داد: ۲۶ آذر ماه ثبت نام از نامزدهای خبرگان رهبری و ۲۸ آذر ماه ثبت نام از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی شروع خواهد شد و امیدواریم با آمدن نخبگان مجلس از داوطلبین نخبه‌تر، خبره‌تر و کارآمدتر برخوردار شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین با اشاره به شرایط کشور در زمان انتخابات تصریح کرد: از نظر بین‌المللی کشور ما در اوج اقتدار قرار دارد  و تقریبا همه گروه‌های سیاسی خود را برای شرکت در انتخابات آماده کرده اند و انشاءالله در ۷ اسفند ماه یک حضور بسیار شکوهمند پای صندوق های رأی خواهیم داشت و اقتدار ملی را بار دیگر به نمایش خواهیم گذاشت.

مقیمی افزود: وظیفه ما به عنوان مجری انتخابات این است که قانون را پایه و اساس کار خود قرار دهیم و به عنوان مجریان انتخابات در سراسر کشور بی طرفی خود را رعایت کنیم و به گونه ای عمل کنیم که مردم احساس بی طرفی را از وزارت کشور داشته باشند و این نیز جزء توصیه های رئیس جمهور و وزیر کشور به ستاد انتخابات است.

وی ادامه داد: در این مدت ستاد انتخابات کار خود را شروع کرده و نشست هایی با نخبگان داشته ایم تا اشکالات و ایرادات انتخابات قبل را نداشته باشیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به جلسات وزارت کشور با شورای نگهبان گفت: این جلسات به طور مستمر برگزار شده، همچنین کارشناسان و مدیران اجرایی انتخابات نیز جلسات منظمی با هم دارند. کلیه ملزومات انتخابات تهیه شده و در اختیار هیات های اجرایی قرار خواهد گرفت.

مقیمی همچنین با اشاره به آموزش مجریان انتخاباتی خاطرنشان کرد: آموزش مجریان انتخابات هم اکنون به عنوان مهمترین دستور کار ستاد انتخابات به حساب می آید و در حال انجام آن هستیم و یک مرحله نیز با فرمانداران جلسه گذاشته ایم. کشور را به ۱۱ بخش تقسیم کردیم و جلسات آموزشی- توجیهی در این ۱۱ بخش گذاشته ایم.

وی افزود: ۲۷۰ نفر مربی آموزش دادیم که اینها در سراسر استان ها حضور پیدا خواهند کرد و کادر اجرایی را آموزش خواهند داد.

برنامه زمان‌بندی انتخابات تهیه و به شورای نگهبان ارسال شده است

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه برنامه زمان بندی انتخابات تهیه و به شورای نگهبان فرستاده شده است، اذعان کرد: تلاش شده که با شورای نگهبان و همچنین هیات های نظارت در استان ها و شهرستان ها تعامل خوبی داشته باشیم. همچنین سعی کردیم با مراجع چهارگانه (ثبت احوال، دستگاه قضایی، دستگاه اطلاعاتی و نیروی انتظامی) نهایت همکاری و تعامل را داشته باشیم.

برگزاری آزمون انتخاباتی از فرمانداران

مقیمی تصریح کرد: آموزش و تقویت فرمانداران و بخشداران مورد توجه ستاد انتخابات بوده و یک امتحان از فرمانداران سراسر کشور در مورد قانون انتخابات گرفته ایم. ۱۰۰ سوال فرستاده ایم و هدفمان این بوده که با این ۱۰۰ سوال نقاط ضعف انتخابات را پیش بینی کنیم و برای جبران آن آمادگی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این بوده است که نظر رهبری را که فرمودند رأی حق‌الناس است، جامه عمل بپوشانیم و صیانت کنیم و به گونه ای عمل کنیم که مردم احساس کنند مجریان انتخابات بی طرف هستند.

رصد تبلیغات کاندیداها در فضای مجازی

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین در خصوص تبلیغات در فضای مجازی گفت: تبلیغات در فضای مجازی نیز مانند انواع دیگر تبلیغات رصد می شود و با تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی نیز برخورد خواهد شد.

زمان تشکیل هیات‌های اجرایی

مقیمی همچنین در خصوص زمان تشکیل هیات های اجرایی گفت: همزمان با شروع ثبت نام انتخابات، هیات های اجرایی نیز تشکیل می‌شود.

کد N1011856

وبگردی