آفتاب
اشتون کارتر مدعی شد:

استقبال کشورهای آسیایی از افزایش حضور نظامی آمریکا در پاسیفیک

استقبال کشورهای آسیایی از افزایش حضور نظامی آمریکا در پاسیفیک

وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر به کره جنوبی ضمن دفاع از اقدامات غرض ورزانه واشنگتن در دریای چین جنوبی بر ضرورت از سر گیری مذاکرات شش جانبه برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی نیز تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا پیش از سفر به کره جنوبی مدعی شد که مناقشات ارضی دریای چین جنوبی افزایش تقاضای کشورهای منطقه برای حضور نظامی – امنیتی آمریکا را در پی داشته است.

این اظهارنظر کارتر توجیهی است برای تعرض ناوشکن موشک انداز آمریکا به حریم آبی چین که از سه شنبه هفته گذشته تا کنون موجی از انتقادات پکن را به همراه داشته و قرار است طی هفته جاری دریاسالار «هری هریس» فرمانده مقر پاسیفیک ایالات متحده آمریکا را برای حل و فصل دور تازه ای از درگیری ها به خانه اژدهای زرد بکشاند.

کارتر در ادامه بزرگنمایی نقش آمریکا در منطقه اقیانوس آرام گفت: اهمیت ادعاهای مطرح شده پیرامون مالکیت دریای چین جنوبی موجب شده که بسیاری از کشورهای منطقه خواهان تشدید همکاری های امنیتی با ایالات متحده آمریکا شوند.

به گفته وی، نشست دفاعی که قرار است این هفته در کشور مالزی برگزار شود به طور ویژه بر روی پیشرفت بی سابقه فعالیت های نظامی پکن در دریای چین جنوبی طی یک سال گذشته تمرکز خواهد داشت. البته یکی از دلایل حضور کارتر در این نشست، تبیین مرحله جدیدی از سیاست آمریکا در چرخش به سوی منطقه پاسیفیک خواهد بود.

جالب آنکه امروز یکشنبه همزمان با برگزاری نشست سه جانبه چین – کره جنوبی – ژاپن که در شهر «سئول» برگزار می شود، کارتر نیز سفر دو روزه خود به کره جنوبی را آغاز کرد.

به گزارش «فرانس پرس» وی در بدو ورود به این کشور، از منطقه غیرنظامی حائل بین دو کره جنوبی و شمالی بازدید کرد و بار دیگر از پیونگ یانگ خواست تا از اقدامات تحریک کننده دست برداشته و از برنامه هسته ای خود عقب نشینی کند.

کارتر در ادامه تعهد آمریکا را به تلاش برای از سر گیری مذاکرات شش جانبه که با هدف خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ انجام می شود، اصلی ترین سیاست واشنگتن در شبه جزیره کره معرفی کرد.

کارتر قرار است در ادامه سفر خود به سئول در جلسه ای که با حضور «هان مین کو» همتای کره ایش برگزار می شود، شرکت کند و فردا دوشنبه برای شرکت در نشست امنیتی «کوالالامپور» عازم مالزی شود.  

 

کد N1011845

وبگردی