آفتاب

بررسی پیشگیری از عوارض ضایعات نخاعی و مغزی در کشور

بررسی پیشگیری از عوارض ضایعات نخاعی و مغزی در کشور

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ضایعات نخاعی و مغزی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در این مرکز با انجام پژوهش‌ها به دنبال پیشگیری از عوارض ضایعات نخاعی و بهبود کیفیت زندگی بیماران هستیم، گفت: در بخش ضایعات نخاعی محققان بر روی استفاده از سلول‌های بنیادی در ترمیم فعالیت می‌کنند که این سلول‌ها را با تزریق بعضی از مواد محرک رهاسازی سلول‌های بنیادی از مغز استخوان انجام می‌دهند که نتایج این پژوهش در مجلات معتبر منتشر شد اما نتایج به شکلی نبود که بتوان به عنوان راهکار و درمانی جدید برای این کار در نظر گرفت.

دکتر محمودرضا حاجی قاسم در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، گفت: اهداف طرح‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات ضایعات نخاعی و مغزی دانشگاه علوم پزشکی تهران در دو بخش مراقبت‌ها و پیشگیری از ضایعاتی که به دنبال ضایعات نخاعی ایجاد می‌شود و پیدا کردن راهکارهای جدید جهت غلبه از عوارضی که در افراد گذاشته می‌شود، تعریف می‌شود.

این متخصص علوم اعصاب یادآور شد: در تکاپوی این هستیم که با بررسی‌ها به این پاسخ برسیم که آیا می‌توان با استفاده از سلول‌های بنیادی و انتقال آنها در موش‌های مدل شده ضایعه نخاعی ترمیم و بهبود را مشاهده کرد یا خیر که در این زمینه محققان مرکز، طرح‌های مختلفی دارند به عنوان مثال مقایسه کردن بروز بعضی از عوارض در بیمارانی که دارای ضایعات نخاعی هستند مانند مسائل تغذیه‌ای، جنسی، عوارض روحی و روانی و اختلالات روانی که به دنبال ضایعه ایجاد می‌شود.

وی افزود: به دنبال این هستیم که بررسی کنیم که آیا می‌توان برای بیمارانی که دارای این مشکلات هستند راهکار جدیدی پیدا کنیم و چگونه می توان وضعیت زندگی آنها را بهبود ببخشیم و کیفیت زندگی آنها را افزایش دهیم.

حاجی قاسم تصریح کرد: در این مرکز محققان سلامت جنسی و متخصص تغذیه وجود دارند و به این بیماران در زمینه نوع تغذیه، رژیم غذایی و جلوگیری از عوارض کلیوی به دنبال ضایعات نخاعی مشاوره می‌دهند تا کمتر دچار عوارض جانبی شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در این مرکز بخش مراقبت‌های زخم بستر داریم، گفت: اکثر بیماران به دلیل اینکه امکاناتی در مراکز و شهرستان‌ها ندارند دچار زخم بستر می‌شوند که می‌تواند یکی از عوارضی باشد که منجر به مشکلات، عفونت‌ها و حتی مرگ شود.

این متخصص نوروساینس اظهار کرد: در بخش ضایعات نخاعی محققان بر روی استفاده از سلول‌های بنیادی در ترمیم بافت فعالیت می‌کنند که این سلول‌ها را با تزریق بعضی از مواد محرک رهاسازی سلول‌های بنیادی از مغز استخوان انجام می دهند. نتایج این پژوهش در مجلات معتبر منتشر شد اما نتایج به شکلی نبود که بتوان به عنوان راهکار و درمانی جدید برای این کار در نظر گرفت.

انتهای پیام

کد N1011752

وبگردی