آفتاب

تظاهرات صدها کارگر تونسی در اعتراض به بیکاری و دستمزد پایین

تظاهرات صدها کارگر تونسی در اعتراض به بیکاری و دستمزد پایین

صدها تن از کارمندان و کارگران بخش خصوصی تونس در مقابل مقر اتحادیه مشاغل تونس در پایتخت این کشور تحصن کرده و افزایش حقوق خود را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری الجزیره، این تظاهرات در حالی برگزار شد که مذاکرات میان اتحادیه مشاغل تونس و سازمان کارفرمایان ادامه دارد. مذاکرات درباره افزایش حقوق کارکنان بخش خصوصی از دو ماه قبل آغاز شده ولی تاکنون هیچ توافقی میان اتحادیه مشاغل و سازمان کارفرمایان حاصل نشده است.

این دو نهاد صنفی از جمله کمیته‌ چهارجانبه گفت‌وگوی تونس هستند که در سال جاری میلادی جایزه صلح نوبل را به دلیل مشارکت جدی در برقرای دموکراسی در کشور پس از انقلاب سال 2011 دریافت کردند.

در این راستا بلقاسم العیاری، معاون دبیرکل اتحادیه مشاغل تونس اظهار داشت که میزان افزایش حقوق و زمان اجرای آن از جمله مسائلی هستند که باید در نشست‌های آتی در مورد آنها توافق شود.

وی تهدید کرد: در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد ما از تمامی ابزارها و راهکارهای اعتراضی مسالمت آمیز از جمله اعتصاب عمومی در کشور استفاده خواهیم کرد.

در همین راستا، الهاشمی الحامدی، رئیس "جریان المحبه" تونس به مسئولان یک ماه فرصت داده به درخواست کارگران پاسخ داده و 2 / 1 میلیون دینار تونس (حدود 600 هزار دلار) از بودجه کشور را به اشتغال نیم میلیون کارگر بیکار در این کشور اختصاص دهند.

الحامدی در جریان تظاهرات حزبش در پایتخت تونس از حامیان خود خواست در صورتی که به خواسته‌هایشان پاسخ داده نشد، 28 نوامبر آتی در مقابل مقر دولت تظاهرات کنند. صدها تن از حامیان جریان المحبه تونس در تظاهرات روز شنبه که با شعار "یا اشتغال یا کمک مالی برای کاریابی" برگزار شد، شرکت کردند.

طبق آمار رسمی، میزان بیکاری در تونس 15 درصد است که شامل 600 تن از جمله 222 هزار تحصیل‌کرده می‌شود. بودجه تونس برای سال آتی حدود 29 میلیارد دینار تونسی (معادل 03 / 15 میلیارد دلار) است.

انتهای پیام

کد N1011725

وبگردی