آفتاب

آیا جراحی مناسب‌ترین درمان برای دررفتگی مفصل AC شانه در ورزشکاران است؟

آیا جراحی مناسب‌ترین درمان برای دررفتگی مفصل AC شانه در ورزشکاران است؟

دررفتگی مفصل AC شانه یکی از آسیب‌دیدگی‌های شایع است که جراحان ارتوپد آن را درمان می‌کنند. دررفتگی‌های شدید معمولا با جراحی درمان می‌شوند اما بیمارانی که ترجیح می‌دهند این مشکل را بدون جراحی درمان کنند غالبا کمتر دچار مشکل می‌شوند و زودتر به کار و ورزش برمی‌گردند.

به‌ گزارش ‌ایسنا‌، طبق تحقیقات منتشر شده در مجله "ارتوپد" افرادی که برای درمان دررفتگی مفصل AC جراحی انجام نمی‌دهند، زودتر می‌توانند فعالیت ورزشی خود را از سر بگیرند.

مفصل AC در قسمت بالایی شانه قرار دارد. این مفصل بیشتر به هنگام ورزش آسیب می‌بیند. افرادی که آسیب‌دیدگی‌ شدیدی ندارند، می‌توانند برای چند هفته‌ آتل ببندند یا از فیزیوتراپی برای درمان استفاده کنند.

ارتوپد یکی از بیمارستان‌های آمریکا می‌گوید: برای دررفتگی شدید مفصل AC، جراحی شایع‌ترین درمان است اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این بهترین درمان است. در مطالعات انجام شده 85 بیمار با آسیب‌دیدگی‌ AC متوسط تا شدید مورد بررسی قرار گرفتند. تعدادی از این افراد درمان غیر جراحی و تعدادی درمان با جراحی انجام دادند. محققان حدود دو سال شرایط این افراد را تحت نظر داشتند. مشکلات این افراد، میزان رضایت آنها از جراحی و غیره همگی مورد بررسی قرار گرفتند.

به طور کلی افرادی که بدون جراحی مشکل خود را برطرف کردند، نسبت به افرادی که جراحی انجام دادند شش هفته‌ تا سه ماه بعد از درمان انعطاف‌پذیری بیشتری پیدا کردند. البته بعد از شش ماه، یک یا دو سال گذشتن از درمان هیچ تفاوتی بین افراد نبود.

سه ماه بعد از آسیب‌دیدگی‌ 75 درصد افرادی که درمان بدون جراحی داشتند توانستند به فعالیت بازگردند. این در حالی است که بعد از سه ماه تنها سه، چهار درصد از افرادی که جراحی انجام دادند می‌توانستند فعالیت کنند.

از 40 بیماری که جراحی انجام دادند، هفت نفر مشکلاتی وخیم همچون زخم‌های عفونی پیدا کردند و هفت نفر به مشکلاتی با شدت کمتر مانند بی‌حسی و عفونت‌های سطحی دچار شدند. از 42 بیماری که جراحی انجام ندادند تنها دو نفر دچار مشکلات وخیم شدند.

یکی از پزشکان در این باره می‌گوید یکی از فواید اصلی جراحی این است که مفصل جا انداخته می‌شود و ظاهر شانه به حالت عادی و متقارن برمی‌گردد. افرادی که جراحی انجام نمی‌دهند بیشتر از ظاهر شانه خود ناراضی هستند، زیرا مفصل کاملا جا نمی‌افتد و شانه ظاهر عادی خود را از دست می‌دهد.

بعد از یک سال پنج درصد افرادی که عمل جراحی انجام داده بودند و 13 درصد افرادی که عمل جراحی انجام نداده بودند از ظاهر شانه خود ناراضی بودند و بعد از دو سال اختلاف آمار این دو گروه هم بیشتر هم شد.

با این که عمل جراحی رضایت بیشتری از ظاهر شانه ایجاد می‌کند، ولی جراحان باید درباره تجویز عمل جراحی بیشتر توجه کنند. بیمارانی که جراحی انجام نمی‌دهند زودتر به ورزش و فعالیت برمی‌گردند و در ماه‌های اول کمتر احساس ناتوانی می‌کنند.

انتها‌ی‌ پیا‌م

کد N1011683

وبگردی