آفتاب

انتظار پیروزی آسان حزب رئیس جمهوری آذربایجان در انتخابات پارلمانی امروز

انتظار پیروزی آسان حزب رئیس جمهوری آذربایجان در انتخابات پارلمانی امروز

انتظار می‌رود حزب حاکم جمهوری آذربایجان در انتخابات پارلمانی امروز (یکشنبه) این کشور به پیروزی برسد؛ انتخاباتی که از جانب اپوزیسیون و ناظران بین‌المللی آنچنان که باید "آزاد و عادلانه" برگزار نخواهد شد.

انتظار می‌رود حزب حاکم جمهوری آذربایجان در انتخابات پارلمانی امروز (یکشنبه) این کشور به پیروزی برسد؛ انتخاباتی که از جانب اپوزیسیون و ناظران بین‌المللی آنچنان که باید "آزاد و عادلانه" برگزار نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری طولانی مدت جمهوری آذربایجان از زمان حیدر علی‌اف، پدرش که در سال 2003 درگذشت، زمام امور در این کشور 9 میلیونی استقلال یافته از شوروی را برعهده دارد.

گروه‌های حقوق بشری دولت باکو را به سرکوب آزادی‌ها و مخالفان متهم می‌کنند و جریان اصلی اپوزیسیون نیز به شدت توسط دولت سرکوب شده است. حتی اپوزیسیون به خاطر دکترین محدودیت‌های دولت جمهوری آذربایجان نتوانسته به طور کامل در کمپین انتخابات پارلمانی شرکت کند و با کمبود زمان مواجه بوده است.

این در حالی است که دولت‌ باکو هرگونه اقدام نادرست و سرکوب مخالفان را رد کرده و دولت‌های غربی نیز به خاطر وابستگی به منابع نفتی و گازی این کشور و جایگزین بودن آن به جای منابع نفتی و گازی روسیه، موضع انتقادی ضعیفی در قبال انتقادهای حقوق بشری به این کشور دارند.

جمهوری آذربایجان میزبان شرکت‌های نفتی بزرگی چون شورون، اکسون موبیل و بی‌ پی است.

علی احمداف، رئیس اجرایی حزب حاکم "ینی آذربایجان" (آذربایجان‌ نوین) درباره انتخابات امروز گفت: ما 71 کرسی از 125 کرسی انتخابات گذشته را در اختیار داشتیم و شانس زیادی برای تکرار این پیروزی داریم.

اپوزیسیون آذربایجان نیز که مخالف اصلی این انتخابات است آن را بایکوت کرده و عارف گاجیلی، رهبر حزب اپوزیسیون "مساوات" در این باره گفت: دوران پیش از انتخابات با خشونت‌های زیادی همراه بود و ما تصمیم گرفتیم این انتخابات را تحریم کنیم.

بسیاری از فعالان حقوق بشری و خبرنگاران در سال جاری میلادی توسط نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان به زندان افتادند که از جمله آنها می‌توان به لیلا یونس، رئیس موسسه صلح و دموکراسی مستقر در باکو و خدیجه اسماعیلوا، یکی از روزنامه نگاران برجسته رادیو اروپای آزاد اشاره کرد.

در همین حال دیده‌بان حقوق بشر نیز اخیرا اعلام کرده که مقام‌های جمهوری آذربایجان در محکوم کردن و حبس 35 خبرنگار و فعال حقوق بشری و سیاسی در 2014 دست داشته و این موج سرکوب همچنان ادامه دارد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز اعلام کرده که این انتخابات را به دلیل محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت باکو نظارت نمی‌کند و این انتخابات معتبر نخواهد بود.

ایزابل سانتوس، رئیس بخش حقوق بشری و دموکراسی مجمع پارلمانی سازمان امنیت وهمکاری اروپا اخیرا اعلام کرد: من به رهبران جمهوری آذربایجان تاکید می‌کنم تا تمامی شهروندان خود را در این انتخابات پارلمانی شرکت داده و با جامعه بین‌الملل در فضایی صمیمانه و باز با هدف احقاق حقوق بشر و اجرای قوانین در کشور همکاری داشته باشند.

همچنین برخی از خبرنگاران خارجی اجازه پوشش دهی اخبار مربوط به انتخابات پارلمانی را ندارند.

انتهای پیام

کد N1011560

وبگردی