آفتاب

سازمان ملل: کاتالونیا نمی‌تواند ادعای حق تعیین سرنوشت داشته باشد

سازمان ملل: کاتالونیا نمی‌تواند ادعای حق تعیین سرنوشت داشته باشد

دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه‌ای اعلام کرد، از نظر سازمان ملل منطقه خودمختار کاتالونیای اسپانیا حق تعیین سرنوشت خود را ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با چهار روزنامه اسپانیایی گفت: اسپانیا یک کشور مستقل و خودمختار است که منطقه کاتالونیا را نیز شامل می‌شود. سازمان ملل اینگونه اسپانیا و منطقه کاتالونیا را پذیرفته است.

وی افزود: سازمان ملل، کاتالونیا را به عنوان یک قلمروی غیرمستقل که قادر است ادعای حق تعیین سرنوشت کند، به رسمیت نمی‌شناسد. هنگامی که حرف از خودمختاری و حق تعیین سرنوشت می‌شود، مناطق اصلی باید از سوی سازمان ملل به عنوان قلمروهای غیرمستقل به رسمیت شناخته شوند. اما کاتالونیا شامل این دسته‌بندی نمی‌شود.

بان کی مون ادامه داد: یکی از جنبه‌های مثبت اسپانیا این است که برای گونه‌های مختلف فرهنگی، زبانی و سنن احترام قائل است.

دبیرکل سازمان ملل برای دستیابی به یک راه‌حل توافقی در خصوص کاتالونیا براساس مذاکره و مطابق با سنت دموکراتیک ابراز امیدواری کرد.

وی پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی که قرار است 20 دسامبر سال جاری میلادی (29 آذر) در اسپانیا برگزار شود، گفت: من از رهبران و مردم کاتالونیا می‌خواهم تا در مذاکرات شرکت کنند.

احزاب‌های استقلال در منطقه کاتالونیا به دنبال تصویب قطعنامه‌ای در پارلمان کاتالونیا هستند تا آغاز رسمی جدایی از اسپانیا و شکل‌گیری یک جمهوری جدید ظرف 18 ماه را اعلام کنند.

این جدایی‌طلبان در انتخابات ماه گذشته میلادی برای نخستین بار اکثر کرسی‌های پارلمان کاتالونیا در بارسلونا را به دست آوردند.

اما ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا روز جمعه گفت، احزاب اصلی اسپانیا دست به دست یکدیگر خواهند داد تا از اتحاد ملی اسپانیا در برابر تلاش‌های جدایی‌طلبانه دفاع کنند.

خواسته‌های طولانی‌مدت مردم کاتالونیا برای خودمختاری و استقلال در سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده است.

انتهای پیام

کد N1011544

وبگردی