آفتاب
در نخستین بیانیه مشترک سازمان ملل و صلیب سرخ؛

رهبران سیاسی به عدم تلاش کافی برای حل بحران های جهان متهم شدند

رهبران سیاسی به عدم تلاش کافی برای حل بحران های جهان متهم شدند

رهبران سازمان ملل متحد و صلیب سرخ برای نخستین بار با صدور بیانیه ای مشترک از عملکرد ضعیف رهبران سیاسی برای پایان دادن به بحران های جهانی انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد و «پیتر موریر» رئیس کمیته صلح بین المللی صلیب سرخ در اقدامی بی سابقه بیانیه مشترکی را صادر کردند تا علاوه بر ابراز تاسف نسبت به حوادث ناخوشایندی که در گوشه و کنار جهان به چشم می خورد، ناتوانی رهبران سیاسی در مهار درگیری ها را نیز به باد انتقاد بگیرند.

این دو مسؤول بین المللی با انتشار این بیانیه برداشتن گام های اساسی برای تضمین امنیت مردمی را خواستار شدند که در مناطق بحران زده ای مثل افغانستان، نیجریه و سوریه زندگی می کنند.

بان کی مون در اعتراض به شکنجه و کشتار مردم بی دفاع و بمباران اماکن امنی چون بیمارستان ها از ناکافی بودن تلاش های انجام گرفته برای تکرار حوادث مشابه ابراز ناراحتی کرده و گفت: دیگر کافی است. حتی جنگ هم قوانینی دارد و اکنون زمان آن رسیده که این قوانین را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: زمان آن رسیده که جهان مهر تاییدی بر انسانیت خود نهاده و تعهد خود را نسبت به قوانین بین الملل نشان دهد. امروز ما با صدایی واحد سخن می گوییم تا همه دولت ها را به برداشتن گام های فوری و محکم برای رهایی مردم از رنج و گرفتاری مجاب کنیم.

موریر نیز با اشاره به ۶۰ میلیون انسان بی پناهی که به واسطه درگیری های موجود در سطح جهان آواره شده اند، تاکید کرد: جهان وارد دوره جدیدی شده است. این یک دوره مسالمت آمیز نیست چرا که اصول اساسی رفتار در منازعات افغانستان، عراق، نیجریه، سودان جنوبی، سوریه، یمن و غیره نادیده گرفته می شود.

وی افزود: هر روز در نقضهایی که در خصوص اصول اساسی حقوق بشر بین المللی صورت می گیرد صدای غیرنظامیانی را که کشته و زخمی می شوند می شنویم بدون اینکه کسی مجازات شود. بی ثباتی افزایش یافته و مشکلات وخیم شده است. هیچ کشوری نمی تواند از این مسئله به دور بماند. دولتها نتوانسته اند سطح مسئولیت پذیری خود را بالا ببرند و میلیونها نفر دیگر قربانی خواهند شد.

کد N1011394

وبگردی