آفتاب

گزارش ایسنا از ویژه برنامه «سفارت نفوذ با حضور فاتحان لانه در سال 58 »

گزارش ایسنا از ویژه برنامه «سفارت نفوذ با حضور فاتحان لانه در سال 58 »

ویژه برنامه «سفارت نفوذ با حضور فاتحان لانه در سال 58 » با حضور عبدالحسین روح الامینی، حسین دهقان پور، جعفر شاکری، اسماعیل ثمنی و محمدرضا فیاض از دانشجویان حاضر در تسخیر سفارت آمریکا در مجتمع فرهنگی 13 آبان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این برنامه عبدالحسین روح‌الامینی، فعال سیاسی در ابتدای سخنانش با اشاره به فضای کشور در زمان تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان گفت: در آن زمان دولت موقت مسوولیت امور را بر عهده داشت و از همان اواسط کار در اداره امور بسیار ناتوان بود. در آن مقطع شبکه نفوذ آمریکا که بعد از 28 مرداد 1332 تحکیم یافته بود هم‌چنان دست نخورده بود و تلاش داشت که در امور داخلی ایران دخالت کند.

این فعال پیشین دانشجویی با اشاره به دعوت آمریکا از شاه برای سفر به آن کشور جهت درمان گفت: آمریکا فردی را که باید محاکمه می‌شد به آن‌جا پناه داد و از طرف دیگر سیگنال‌های خطرناکی به دانشجویان و به جامعه می‌رسید که تحرکاتی در عراق در حال صورت گرفتن است و آمریکا از آن حمایت می‌کند.

او با اشاره به نقش دانشجویان و جوانان در تداوم و تثبیت انقلاب اسلامی به جلسه روز قبل 13 آبان در دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: در آن جلسه که به منظور هماهنگی تشکیل شده بود نمایندگانی از دانشکده‌های مختلف حضور داشتند و چنین جلسه‌ای در دانشگاه‌های شریف، امیر کبیر، علم و صنعت، شهید بهشتی، مخابرات و تربیت معلم به منظور هماهنگی ایجاد شد. گرچه برخی از آن‌ها در آخر به این حرکت نپیوستند. در آن جلسه هماهنگی‌های لازم صورت گرفت که هر دانشگاه چگونه عمل کند و برای این امر 13 آبان انتخاب شد چرا که از قبل دانشجویان می‌دانستند به مناسبت روز کشتار دانش‌آموزان و تبعید امام قرار است راهپیمایی در دانشگاه تهران برگزار شود. در روز 13 آبان در تظاهراتی که صورت گرفت عده‌ای از دانشجویان عکس‌های یک شکل از امام بر لباس خود چسبانده بودند. در آن مقطع تعدادی از دانشجویان زنجیره در را باز کردند و افرادی وارد سفارت شدند و در را بستند. البته در اینجا یک اشتباه تاریخی نیز هست که عده‌ای از در رفته‌اند بالا. البته این افراد هول شدند و این اتفاق افتاد ولی در کل ما از دیوار بالا نرفتیم بلکه محترمانه قفل را باز کردیم، وارد سفارت شدیم و بعد بستیم.

وی با بیان این که این اتفاق در روز یک‌شنبه ساعت 10 صبح رخ داد و تا دو الی سه بعد از ظهر این فتح ادامه داشت گفت: ما پیش از آن تدارک چند جعبه خرما و چند بلندگوی دستی دیده بودیم و این حرکت به منظور اعتراض به آمریکا جهت پذیرش شاه صورت گرفته بود و این که آن‌ها باید شاه را برگردانند تا محاکمه شود و از دیگر سو دولت آمریکا از دخالت در ایران دست بردارد ولی قهر خود آمریکایی‌ها و قطع رابطه‌شان با ایران باعث شد که 444 روز آن‌جا ماندگار شوند.

او در پاسخ به سوال برخی از دانشجویان مبنی بر این که به نظر می‌رسد برخی از کسانی که در این قضیه دخالت داشتند اکنون از این تصمیم پشیمان هستند؟ گفت: من به عنوان کسی که روی این مساله حساس بوده با برخی از دوستان در این ارتباط صحبت کردم مثلا چند سال پیش با آقای اصغرزاده صحبت کردم و گلایه کردم که چرا شما به دانشگاه‌ها نمی‌روید که برای این موضوع سخنرانی کنید و فقط ما داریم می‌رویم که وی به من گفت من از آن اتفاق پشیمان نیستم و ما را به دانشگاه‌ها برای این‌گونه مراسم‌ها دعوت نمی‌کنند.

این فعال سیاسی هم‌چنین گفت: چند سال پیش نیز با آقای عبدی در انگلیس یک شب تا صبح در جمع دانشجویان در این ارتباط صحبت کردیم.

وی ادامه داد: حتی ایشان که چند سال پیش با باری روزن، یکی از دیپلمات‌های آمریکایی در تهران در هنگام تسخیر لانه جاسوسی دیدار کرده بود و حتی آقای میردامادی که در آن زمان نمایندگان دانشجویان در لانه جاسوسی بودند فکر می‌کنم تا این لحظه نه آن‌ها و نه کس دیگری که در این اتفاق حضور داشت از آن چه که آن روز رخ داد پشیمان نیست.

او هم‌چنین در این راستا ادامه داد: حتی آقای ابراهیم یزدی که با تسخیر لانه جاسوسی قهر کردند گرچه من فکر می‌کنم ایشان دنبال بهانه بودند چند روز بعد از تسخیر در این ارتباط موضع‌گیری کردند و امپریالیسم آمریکا را عامل تسخیر می‌دانستند.

این فعال پیشین دانشجویی با بیان این که این اتفاق با حمایت قاطبه مردم و امام همراه بود چنان که امام آن را انقلاب دوم یاد کردند گفت: از بین دانشجویان لانه جاسوسی کسی تا به حال از این اتفاق پشیمان نشده است و همان طور که اشاره کردم امام این اتفاق را انقلاب دوم نامیدند و از دانشجویان حمایت کردند.

وی خطاب به دانشجویان با بیان این که اگر تعدادی از افراد از این اتفاق ابراز پشیمانی می‌کنند و یا مسیر زندگی آن‌ها به نحو دیگری است، دلیل نمی‌شود که اصل این حرکت و درخشندگی آن زیر سوال برود در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: آمریکا خود در آن زمان با ایران قطع ارتباط کرد و در واقع غلطی را انجام داده که الان پشیمان است و اکنون می‌خواهد آن را جبران کند و ما راضی نمی‌شویم.

این فعال پیشین دانشجویی که در تسخیر لانه جاسوسی نقش داشته است با تاکید بر این که حرکتی که دانشجویان در آن روز انجام دادند حرکتی کاملا خودجوش بود، درباره شعار مرگ بر آمریکا ادامه داد: شعار مرگ بر آمریکا بوده و هست تا مگر آن که آمریکایی‌ها عوض شوند، ابراز پشیمانی کنند و آن موقع در این مورد صحبت می‌کنیم و گرنه قرار نیست که ما پشیمان شویم.

در ادامه این برنامه محمدرضا فیاض یکی دیگر از دانشجویان فعال در تسخیر لانه جاسوسی با اشاره به چگونگی وقوع 13 آبان و علت تصمیم دانشجویان برای این اقدام گفت: در آن موقع دانشجویان برای اعتراض به آمریکا جهت این که شاه را پذیرفته بود و در امور ایران دخالت می‌کرد تصمیم به اعتراض گرفتند و حتی ما در جلسات خصوصی پیش‌بینی کرده بودیم که اگر در این حرکت اعتراضی افرادی از دانشجویان شهید شوند چگونه عمل کنیم.

وی با بیان این که قصد ما این نبود که به قسمت مرکزی سفارت وارد شویم بلکه می‌خواستیم مردم در این زمینه خود وارد شوند گفت: تمام تلاش ما این بود که کاری خلاف قانون انجام ندهیم و بعد از این که لانه جاسوسی فتح شد مشخص شد که آمریکایی‌ها در این سفارت در حال چه اقداماتی بودند و چه برنامه‌هایی را علیه انقلاب در نظر داشتند.

فیاض با بیان این که حرکتی که در ابتدا قرار بود در قالب یک حرکت اعتراضی باشد به حرکتی بزرگ‌تر از انقلاب اول تبدیل شد و مردم و امام این رفتار دانشجویان را تایید کردند گفت: حمایت مردم از این اقدام دانشجویان ماه‌ها ادامه داشت و در اطراف سفارت این رفت و آمد مردم به صورت انبوه جهت حمایت از دانشجویان وجود داشت.

این فعال پیشین دانشجویی با بیان این که اگر بخواهیم در برابر آمریکا بایستیم باید صبر و پایداری کنیم چرا که براساس آن پیروزی حاصل می‌شود در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به شرکت‌کنندگان در این جلسه گفت: روحیه استکباری یک روحیه ذاتی برای آمریکایی‌هاست و حتی آن‌ها این روحیه را نسبت به ابرقدرت‌هایی مثل روسیه، چین و حتی کشورهای اروپایی دارند. بنابراین ما نباید حساسیت خود را نسبت به آمریکا از دست بدهیم چون ممکن است دچار غافلگیری راهبردی شویم.

فیاض با اشاره به فعالیت خود در هنگام بعد از تسخیر لانه جاسوسی در بخش جمع‌آوری اسناد سفارت گفت: جاسوسان آمریکایی به هیچ وجه به صورت مستقیم به کسی مراجعه نمی‌کردند. آن‌ها در پوشش‌های مختلف از جمله پوشش خبرنگار و یا استاد دانشگاه این ارتباطات را با افراد برقرار می‌کردند و این‌جا در واقع به نوعی محل عملیات و شبکه‌سازی نفوذ بوده است و اکنون نیز آمریکا با تلاش برای ارتباط گیری مجدد با ایران می‌خواهد شبکه نفوذ خود را گسترش دهد.

وی با اشاره به محتوای برخی از اسناد لانه جاسوسی، ادامه داد: آمریکایی‌ها حتی روی سن امام نیز تحقیق کرده بودند و روی آن حساسیت داشتند که مثلا ایشان احتمال دارد چند سال عمر کنند. بر روی دیدگاه‌های افراد موثر در انقلاب تحقیق کرده بودند تا بدانند نگرش آن‌ها دقیقا چیست؟

فیاض تصریح کرد: اشغال سفارت انگلیس بعد از سفارت آمریکا توسط عده‌ای از دانشجویان مطرح شد ولی با این موضوع مخالفت شد و امام به درستی در این زمینه موضع مناسب را تشخیص دادند چرا که تسخیر سفارت انگلیس نیز باعث می‌شد ما نیروی‌مان در چند جبهه مشغول شود و این درست نبود.

او در بخش پایانی سخنان خود گفت: تا موقعی که استکبار هست باید در برابر آن موضع گرفت و ایستاد و نباید عقب‌نشینی کرد.

ادامه دارد...

کد N1011027

وبگردی