آفتاب
ایرج عبدی:

برجام باید به دقت برای جامعه موشکافی و تبیین شود

برجام باید به دقت برای جامعه موشکافی و تبیین شود

‌نماینده خرم‌آباد و چگنی در مجلس به تبیین سیاست‌های دولت در موضوع هسته‌ای پرداخت و گفت: برجام یک موضوع کاملاً سیاسی و فنی است که باید به دقت برای جامعه موشکافی و تبیین شود.

‌نماینده خرم‌آباد و چگنی در مجلس به تبیین سیاست‌های دولت در موضوع هسته‌ای پرداخت و گفت: برجام یک موضوع کاملاً سیاسی و فنی است که باید به دقت برای جامعه موشکافی و تبیین شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، ایرج عبدی در دیدار با کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با تاکید بر عملکرد عاقلانه تیم مذاکره کننده در به سرانجام رساندن پرونده هسته‌ای افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ، پرونده هسته‌ای در مسیر جدیدی قرار گرفت و با توجه به اتفاقاتی که در سوریه، عراق ، یمن ، بحرین و عربستان رخ داد و همچنین ابراز تمایل کشورهای طرف مذاکره در پرونده هسته‌ای مبنی بر مذاکره بی قید شرط ، این پیش بینی وجود داشت که با یک نگاه عقلانی و با تکیه بر منافع ملت می توان این موضوع را به سرانجام رساند.

وی افزود: پذیرفتن حق هسته‌ای ایران در اولین گام، یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شد زیرا کشور های 1 + 5 تا قبل از آن ، این حق مسلم را نادیده گرفته و از آن به عنوان چماقی برای ایجاد فشار استفاده می‌کردند.

این نماینده مجلس افزود: البته مذاکرات در دولت قبل نیز می‌توانست به این مسیر هدایت شود، اما به دلایلی، این اتفاق رخ نداد و قرار شد دولت بعدی پیگیر این موضوع باشد.

عبدی در ادامه به حوادث پس از توافق و فشار مخالفان برجام برای عدم اجرای آن اشاره کرد و گفت : با توجه به اینکه طرح برجام می بایست تا 26 مهر در ایران به تصویب می رسید و دستور اجرای آن توسط رهبری صادر می شد ، مخالفان تمام تلاش خود را در شکل های مختلف بکار بستند تا زمان بگذرد و نتیجه لازم حاصل نشود که البته با تلاش دلسوزان نظام در مجلس و شورای عالی امنیت ملی ، تلاش‌های آنان بی ثمر ماند و برجام پس از تایید شورای عالی امنیت ملی و رای اکثریت نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان ، به تایید مقام معظم رهبری نیز رسید و اجرای آن الزامی شد.

نماینده خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ، الزامات رهبری بر اجرای برجام را نشان از نگاه دقیق و آینده نگری درست ایشان در موضوع هسته ای عنوان و تصریح کرد : اینکه عده ای می خواهند وقایع را اینگونه به تصویر بکشند که رهبر معظم انقلاب تحت فشار برجام را تایید کرده اند کاملاً خلاف واقع است و جایگاه رفیع ولایت فقیه را خدشه دار می‌کند .

وی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که مخالفان بیش از حد آن را در بوق و کرنا کرده و با وارونه جلوه دادن واقعیت ، سعی در منحرف کردن افکار عمومی داشتند کاهش سانتریفیوژهای ما از 19 هزار به 6 هزار بود که در واقع امری عقلانی و در مسیر توسعه هسته ای ایران اسلامی است ، زیرا ما اورانیوم لازم برای بکارگیری 19 هزار سانتریفیوژ را در کشور نداریم و با یک برنامه ی حساب شده دشمن را وادار کردیم که در مسیر خواسته های ما حرکت کند.

عبدی اضافه کرد: موضوع راکتور آب سنگین اراک نیز بحث دیگری بود که مخالفان قصد داشتند از آن به نفع خواسته‌های خود بهره‌برداری کنند ، در حالی که این راکتور به دلیل احمال پاکستان در تکمیل آن ، قدرت سوخت گیری لازم را ندارد و ممکن بود در صورت سوخت‌گیری ، فاجعه‌ای همچون چرنبیل را به دنبال داشته باشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اینکه ما از تکنولوژی و توان کشورهای 1+5 ، برای تکمیل این راکتور استفاده کنیم نیز یکی دیگر از نقاط برجسته ی برجام است که منافع نظام و ملت را با خود به همراه دارد.

وی مشاهده ی ثمرات برجام را زمان‌بر عنوان کرد و اظهار داشت : رفع مشکلاتی که در دوره ی هشت ساله ی دولت قبلی به وجود آمد و از آن جمله تحریم های گسترده ای که در حوزه های مختلف به کشور تحمیل شد ، نیازمند زمان است و در واقع برجام فرصت لازم را برای رفع این مشکلات فراهم می آورد و به نظر بنده طی یک سال و نیم آینده شاهد بروز نشانه های درخشان برجام در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی خواهیم بود .

عبدی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از حاضران ، عملکرد رسانه ی ملی در خصوص برجام را ضعیف عنوان کرد و گفت : به درخواست برخی از نمایندگان ، ریاست سازمان صدا و سیما در مجلس حضور پیدا می کند تا پاسخگوی رفتاریک جانبه صدا و سیما در خصوص برجام باشد.

انتهای پیام

کد N1010944

وبگردی