آفتاب

تقویت حضور نظامی روسیه در قطب شمال

تقویت حضور نظامی روسیه در قطب شمال

فرماندهی قطب شمال روسیه قرار است تا سال 2020 چهار تیپ جدید و 50 فرودگاه نظامی کوچک در این منطقه مستقر و ایجاد کرده و گشت‌زنی‌های هوایی دوربرد را نیز افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در سال 2013، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا همزمان با اعلام استراتژی ملی‌اش برای قطب شمال گفت: این منطقه "صلح آمیز، با ثبات و عاری از درگیری" است.

اما تنها دو سال بعد ذوب سریع یخ‌های اقیانوس، روسیه و کشورهای طماعی که به دنبال خطوط آبی جدید و ثروت‌های غنی این منطقه بودند ثبات پایدار این منطقه را تحت فشار قرار دادند.

در همین حال اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در بازدید از نیروهای خود در آلاسکا در این باره گفت: قطب شمال منطقه‌ای است که روز به روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود. این منطقه هم برای آمریکا و هم برای سایر کشورها اهمیت خواهد داشت. اما این نیز مهم است که ما صلح و نظم را در این منطقه حفظ کنیم.

آلاسکا و قطب شمال از اهمیت استراتژیک بسیار زیادی برای آمریکا برخوردار هستند. اما محدودیت‌های بودجه به این معناست که پنتاگون در حال بررسی برنامه‌ها در خصوص کاهش حضور حدود 2600 نیروی ویژه در یکی از پایگاه‌های واقع در شهر آنکورج آلاسکا است.

در همین حال روسیه طی تابستان گذشته با حضور هزاران نیرو مانورهای متعددی را در این منطقه انجام داد و زمانی که اوباما پس از آن به آلاسکا سفر کرد پنج ناو چینی در دریای برینگ بین روسیه و آلاسکا دیده شدند؛ این اولین باری است که کشتی‌های جنگی چینی در این منطقه دیده می‌شدند.

انتهای پیام

کد N1010838

وبگردی