آفتاب

دیدار رییس جمهوری کره جنوبی و نخست وزیر چین در سئول

دیدار رییس جمهوری کره جنوبی و نخست وزیر چین در سئول

رییس جمهوره کره جنوبی و نخست وزیر چین امروز (شنبه) پیش از نشست سه جانبه میان این دو کشور و ژاپن که قرار است روز یکشنبه در سئول برگزار شود، با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پارک گئون های، رییس جمهوری کره جنوبی با لی کچیانگ، نخست وزیر چین درباره مسائل تجاری میان دو کشور صحبت کرده است.

نخست وزیر چین احتمالا به دنبال گرفتن ضمانت از طرف سئول برای داشتن موضعی بی طرف درقبال تنش به وجود آمده میان واشنگتن و پکن درباره عملیات آزادی حمل و نقل دریایی در آب های مورد مناقشه دریای چین جنوبی است.

حدود 28 هزار و 500 تن از اعضای ارتش آمریکا در کره جنوبی مستقر هستند تا در مقابل اقدامات تهاجمی کره شمالی از سئول حمایت کنند.

نشست سه جانبه میان کره جنوبی، چین و ژاپن نخستین بار از 2012 برگزار می شود.

پارک گئون های همچنین قرار است روز دوشنبه به صورت جداگانه با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن دیدار کند که این نخستین دیدار رسمی میان رهبران دو کشور در سه سال گذشته محسوب می شود.

توکیو و پکن به صورت تدریجی از 2012 در پی تنش‌ها بر سر کنترل جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی تبادلات خود را از سرگرفته‌اند.

رییس جمهوری کره جنوبی از زمان روی کار آمدن در 2013 شش بار با شی جینپینگ، همتای چینی خود دیدار کرده است.

در همین حال، آمریکا بعنوان متحد کره جنوبی و ژاپن مکررا از دولت های دو کشور می خواهد تا چین را از اقداماتش در آبهای مورد مناقشه برحذر دارد.

در این نشست نیز پکن به دنبال گرفتن تضمین از دولت سئول است تا در برابر خواسته‌های واشنگتن بی طرفانه رفتار کند.

با وجود اینکه بعید به نظر می رسد نتیجه این نشست سه جانبه پربار باشد، اما این نشست نخستین گام موثر در بهبود و از بین بردن اختلافات میان کشورها است. همچنین به گفته کارشناسان، تمرکز اصلی این نشست بر اوضاع اقتصادی و امنیتی سه کشور است.

انتهای پیام

کد N1010811

وبگردی