آفتاب
رهبر حزب کارگران کنگره برزیل:

«سیا» به دنبال بی ثبات سازی کشورهای آمریکای لاتین است

«سیا» به دنبال بی ثبات سازی کشورهای آمریکای لاتین است

رهبر حزب کارگران کنگره برزیل اعلام کرد که سازمان جاسوسی آمریکا در همه کشورهای آمریکای لاتین یک هدف واحد یعنی ایجاد بی ثباتی را دنبال می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سیبا ماچادو» رهبر حزب کارگران برزیل آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا «سیا» را به تلاش برای بی ثبات کردن کشورهای آمریکای لاتین متهم کرد.

وی در این باره گفت: عملکرد سیا در هر یک از کشورهای آمریکای لاتین متفاوت است اما در همه آنها یک هدف واحد یعنی ایجاد بی ثباتی را دنبال می کند.

 ماچادو در ادامه اظهارات خود به ارتباط بین سیا و احزاب مخالف به ویژه حزب «دموکراسی اجتماعی» اشاره کرد که به دنبال استیضاح «دیلما روسف» رئیس جمهوری برزیل هستند.  

وی در اینباره گفت: اطمینان دارم که سیا مدت طولانی است که مخفیانه در برزیل فعالیت دارد و در ایجاد همه جنبش های اعتراض آمیز نقش داشته است.

روسف که از ژانویه سال میلادی جاری (۲۰۱۵) برای دومین بار رئیس جمهور برزیل شد به نقش داشتن در فساد شرکت نفتی «پتروبراس» که بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ میلادی ریاست آن را بر عهده داشت، متهم است.  

از سوی دیگر، ماچادو سازمان سیا را به دلیل مخالفت با برنامه هسته ای برزیل سرزنش کرده و آن را مسئول شکست طرح ساخت نخستین زیردریایی هسته ای برزیل تا سال ۲۰۲۵ دانست. این طرح در سال ۲۰۰۸ به تایید فرانسه و برزیل رسید اما بعدها به دلیل توافق های جانبی که احتمال می رفت بین مجریان این پروژه و شرکت نفتی پتروبراس وجود داشته باشد، پرونده ای علیه آن تشکیل شد.

کد N1010762

وبگردی