آفتاب
118 روز تا انتخابات؛

آخرین اخبار انتخاباتی مطرح در فضای سیاسی

آخرین اخبار انتخاباتی مطرح در فضای سیاسی

موضوع حضور نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی در همه دوره‌های انتخاباتی از موضوعات مورد بحث بوده است و تفاوت‌هایی را در رابطه با حضور زنان در مجلس شورای اسلامی شاهد بوده‌ایم؛ از جمله در دوره ششم مجلس بیشترین نمایندگان زن و در دوره‌های هشتم و نهم تعداد کمتری حضور داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دومین گردهمایی استانی زنان اصلاح‌طلب هم با تاکید بر اهمیت همین موضوع و مشارکت سیاسی زنان - چه اصلاح طلب و چه اصولگرا - در پایان هفته گذشته برگزار و البته بخشی از سیاست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان تشریح شد.

فعالیت‌های دیگر مجموعه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب هم در قالب برگزاری جلسات و تلاش برای رسیدن به هماهنگی‌های بیشتر ادامه دارد.

حضور حزب کار همگام با شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات

به عنوان مثال حزب اسلامی کار اعلام کرده است که مانند سایر احزاب اصلاح طلب به دنبال ائتلاف اصلاح طلبان است و همگام با شورای سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان برای انتخابات فعالیت خواهد کرد.

این حزب به دنبال تکمیل ستادهای انتخاباتی‌ خود است و کلیه تصمیم‌های حزب در رابطه با انتخابات را به شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان ارجاع خواهد داد.

تاکنون هم جلسات مشترکی بین احزاب اصلاح‌طلب در راستای ائتلاف اصلاح‌طلبان برگزار شده است. شورای سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان از ترکیب شورای مشورتی و کمیته راهبردی جبهه‌ اصلاحات تشکیل شده است.

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در این زمینه گفته است: شرایط کشور ایجاب می‌کند که جبهه اصلاحات و جریان اعتدال با یک لیست در انتخابات حاضر شوند. همه جریانات داخل جبهه اصلاحات هم باید تحت شورای واحدی عمل کنند.

زمان قطعی تشکیلی شورای هماهنگی اصولگرایان هنوز مشخص نیست

جبهه پیروان خط امام و رهبری و جامعه روحانیت مبارز نیز پیگیر تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان هستند، اما هنوز نمی‌توان زمان قطعی تشکیل این شورا را مشخص کرد.

این شورا قرار است با حمایت و پشتیبانی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تشکیل شود و ترکیب آن نیز طیف‌های مختلف جناح اصولگرا و چهره‌های حقیقی و حقوقی این جریان را در بر خواهد گرفت. البته هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.

جبهه پیروان خط امام و رهبری به عنوان جمعی که شامل 18 تشکل و حزب اصولگرا می‌شود، آمادگی خود را اعلام کرده است، تا با شورای هماهنگی اصولگرایان و سایر احزاب و تشکل‌های اصولگرا در هماهنگی کامل باشد تا جریان اصولگرایی بتواند و با وحدت و انسجام هر چه بیشتر خود را برای انتخابات آماده کند.

موحدی کرمانی، یزدی و مصباح از بزرگان جریان اصولگرا نیز بر وحدت در جریان اصولگرایی تاکید دارند.

جبهه پیروان خط امام و رهبری اسامی کاندیداهای بالقوه و بالفعل خود را از دبیران استان‌های خود دریافت کرده و قصد دارد با توجه به ملاک‌های مورد نظر از کسانی که واجد شرایط هستند، در انتخابات مجلس استفاده کند.

کمیته انتخابات جبهه پیروان و نیز کمیته‌های مربوط به آن ، مثل کمیته زنان و کمیته تبلیغات نیز تلاش‌های خود را به خصوص در زمینه مشارکت زنان آغاز کرده‌اند.

هم‌چنین محمدرضا باهنر به‌عنوان عضو جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری و دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین اعلام کرد:ما حتما چتر و سایه جامعه روحانیت مبارز را قبول داریم که بیایند ومحوریت کار را به دست گیرند.

متن کامل گفت‌وگوی محمدرضا باهنر با ایسنا را اینجا بخوانید.

تاکید بر استقلال و بی طرفی شورای نگهبان در انتخابات

از دیگر اخبار انتخاباتی واکنش شورای نگهبان به ادعای کسانی است که می‌گویند ما با شورای نگهبان هماهنگی‌ های لازم را انجام داده‌ایم.

ره‌پیک معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در این زمینه گفته است: شورای نگهبان با هیچ کس در خصوص انتخابات و صلاحیت‌ کاندیداها هماهنگی ندارد ؛ زیرا علتی برای این کار وجود ندارد.

مجریان انتخابات نباید تمایل خود را به نامزد خاصی نشان دهند

علی اکبرسلیمانی فرماندار آوج هم در سومین جلسه ستاد انتخابات این شهرستان با تأکید بر این‌که جلسات انتخاباتی در مکان‌های عمومی حتما" باید با مجوز فرمانداری بوده و از طریق فرمانداری در شهرستان رصد شود، افزود: همه ما باید نسبت به احساسات مردم بویژه روستائیان پاک نهاد حساس باشیم و مواظب باشیم در جریان انتخابات خدای ناکرده با وعده‌های غیرممکن از احساسات این عزیزان سوء استفاده نشود. مجریان انتخابات نباید در گفتار و عمل تمایل خود را به نامزد خاصی نشان دهند و با ایمان به آخرت و رعایت اصل عدالت به طیف‌ها و جریان‌های مورد تأیید نظام به یک چشم نگاه کرده و بستر را برای حضور همه گروه‌ها آماده کنند.

وی در ادامه با اشاره به برخی از قوانین و مقررات حاکم بر انتخابات و وظایف مجریان در این امر اظهار کرد: اجرای انتخابات قوانینی دارد که مجریان باید به قوانین انتخابات مسلط باشند چراکه بسیاری از تنش‌ها در حوزه‌های انتخابیه از عدم آشنایی مجریان به قوانین ایجاد می‌شود. کرد: با توجه به اینکه انتخابات در فصل زمستان است و احتمال بسته شدن راه‌های روستایی در آن ایام وجود دارد باید تمهیدات لازم در این خصوص از طریق فرمانداری اندیشیده شود و تجهیزات، امکانات و و سایل نقلیه مورد نیاز انتخابات با استفاده از ظرفیت‌های کلیه دستگاه‌ها از هم اکنون پیش‌بینی شود.

انتهای پیام

کد N1010682

وبگردی