آفتاب

هشدار رئیس‌جمهور پرتغال در خصوص چالش‌های اداره این کشور

هشدار رئیس‌جمهور پرتغال در خصوص چالش‌های اداره این کشور

رئیس‌جمهور پرتغال همزمان با مراسم تحلیف دولت اقلیت راست میانه‌روی این کشور هشدار داد، بی‌ثباتی سیاسی می‌تواند اداره کشورش را بسیار سخت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "آنیبال کاواکو سیلوا"، رئیس‌جمهور پرتغال ضمن آن که از همه احزاب در این کشور خواست به شکل مسئولانه عمل کنند، اظهار کرد: پرتغال بدون ثبات سیاسی تبدیل به "یک کشور غیرقابل اداره" خواهد شد.

رئیس‌جمهور محافظه کار 76 ساله پرتغال ادامه داد: دولتی که امروز در کشور کار خود را آغاز می‌کند از حمایت اکثریت در پارلمان برخوردار نیست. باید تلاشها با هدف گفت‌وگو و سازش با دیگر نیروهای سیاسی ادامه پیدا کند.

اگر چه ائتلاف راست میانه رو به رهبری پدرو پاسوس کوئیلو، نخست‌وزیر پرتغال در انتخابات 4 اکتبر پیروز شد اما اکثریت مطلق خود را که از سال 2011 تاکنون داشت از دست داد و تنها توانست از مجموع 230 کرسی پارلمان 107 کرسی را حفظ کند.

همچنین شانس زنده ماندن دولت جدید پرتغال با در دست گرفتن اکثریت پارلمان از سوی احزاب چپ‌گرا چندان زیاد نیست.

سرنوشت دولت جدید پرتغال وابسته به قابلیت "آنتونیو کوستا"، رهبر حزب سوسیالیست در برقراری ائتلاف با بلوک چپ است که همپیمان حزب سیریزای یونان محسوب می شود.

قرار است دولت جدید پاسوس کوئیلو در تاریخ 9 نوامبر برنامه خود را به پارلمان ارائه کند اما حزب سوسیالست و دیگر هم‌پیمانان چپگر‌ایش که روی هم رفته 122 کرسی دارند وعده داده اند لایحه ای را علیه این برنامه در رای گیری که یک روز بعد از ارائه برنامه انجام خواهد شد تصویب کنند.

اگر آنها موفق به انجام این کار شوند می توانند به شکلی خودکار دولت را سرنگون کنند.

کاواکو سیلوا گفت، پاسوس کوئیلو را موظف به تشکیل دولت کرده زیرا بلوک راست میانه روی وی پیروز انتخابات شده است.

وی اظهار کرد: تا زمانی که نخست وزیر منصوب شود، جایگزینی بری یک دولت با ثبات، منسجم و معتبر از سوی دیگر گروه های سیاسی به من معرفی نشد.

همچنین پاسوس کوئیلو نیز که بعد از کاواکو سیلوا سخن گفت، از کسانی که تهدید به سرنگون کردن دولتش می کنند انتقاد کرد. وی گفت که از سازش استقبال می کند.

انتهای پیام

کد N1010386

وبگردی