آفتاب
از جانمایی الکترونیک غرفه‌ها راضی‌ هستید؟

راهکار نوپای نمایشگاه مطبوعات برای برابری رسانه‌ها

راهکار نوپای نمایشگاه مطبوعات برای برابری رسانه‌ها

جانمایی غرفه‌ها در نمایشگاه مطبوعات همواره یکی از دغدغه‌های جدی رسانه‌ها بوده است که در دوره‌های گذشته انتقادهایی را هم به همراه داشت؛ بر این اساس نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها دو دوره است که در ثبت‌نام و جانمایی غرفه‌ها روشی الکترونیکی را اتخاذ کرده است تا این جانمایی به انتخاب خود رسانه‌ها انجام شود.

جانمایی غرفه‌ها در نمایشگاه مطبوعات همواره یکی از دغدغه‌های جدی رسانه‌ها بوده است که در دوره‌های گذشته انتقادهایی را هم به همراه داشت؛ بر این اساس نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها دو دوره است که در ثبت‌نام و جانمایی غرفه‌ها روشی الکترونیکی را اتخاذ کرده است تا این جانمایی به انتخاب خود رسانه‌ها انجام شود.

روش نوپای معاونت مطبوعاتی در جانمایی غرفه‌ها در نمایشگاه مطبوعات با واکنش‌های مختلف از سوی رسانه‌ها همراه بوده است و اغلب، آن را گامی در جهت کاهش بی‌عدالتی‌ها می‌دانند.

این جانمایی الکترونیک در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، بدون دخالت ستاد برگزاری و مانند سال گذشته بر عهده متقاضیان بود و امسال با هدف آگاهی از مکان گروه‌ها، نقشه مذکور قبل از جانمایی منتشر و در اختیار رسانه‌ها و متقاضیان قرار گرفت.

خبرنگار بخش رسانه ایسنا در گفت‌وگویی با تنی چند از اهالی رسانه، تاثیر رویکرد جانمایی غرفه‌ها به شیوه اینترنتی را در این دو سال اخیر جویا شده است.

راه‌حلی که این انقولت‌ها را کم می‌کند

منصور قنواتی - صاحب امتیاز روزنامه بهار - اقدام معاونت مطبوعاتی مبنی بر جانمایی الکترونیکی غرفه‌های نمایشگاه مطبوعات را اقدامی شایسته دانست و گفت: درست است که این اقدام در برخی موارد به لحاظ فنی ایرادهایی بر آن وارد است اما آن را تأیید می‌کنم؛ به جهت اینکه به عدالت نزدیک‌تر است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته به دلیل ارتباطاتی که برخی رسانه‌ها نوعا با مسوولان برگزارکننده نمایشگاه داشتند، در جایگذاری‌ها مشخصا معلوم بود که ارتباط دوسویه‌ میان آن‌ها، تأثیرگذار بوده است که این مساله از سال گذشته کمرنگ شده است.

قنواتی همچنین یادآور شد: پیش از این به وسیله ارتباطی که برخی مسوولان رسانه‌ها با برگزارکنندگان نمایشگاه داشتند، همواره محل مناسبی را برای غرفه خود انتخاب می‌کردند. حتی اعتراضی هم به آن‌ها وارد نبود. در حالی که آن رسانه‌ها بر اساس تأثیرگذاری چندان هم مخاطب نداشتند، اما از سال گذشته بر اساس سبد برابری، این اقدام صورت می‌گیرد.

این صاحب امتیاز همچنین یادآور شد: در شرایطی که حرف و حدیث در این مباحث زیاد است، تنها راه‌حلی که انقولت‌ها را کم کند همین حالت جانمایی است و این از لحاظ عدالت درست است.

قنواتی همچنین یادآور شد که شاید این ایراد هم بر این نوع جانمایی وارد باشد که ممکن است برخی رسانه‌های مطرح در ورود به سیستم کوتاهی کرده باشند که این اتفاق به طرح مورد نظر برنمی‌گردد، بلکه کوتاهی از آن خود رسانه‌ها بوده است.

او در پایان یادآور شد: به طور کلی در حالت نسبی طرح جانمایی الکترونیکی غرفه‌های نمایشگاه مطبوعات، نسبت به طرح‌های گذشته حرف و حدیث‌ها و تبعیض‌ها را به حداقل رسانده و در این امر پرکاری و کم‌کاری رسانه‌ها تأثیرگذارتر است.

احساس عدالت در جانمایی الکترونیکی غرفه‌ها

محمدعلی وکیلی - مدیرمسوول روزنامه ابتکار - درباره اقدام معاونت مطبوعاتی مبنی بر جانمایی الکترونیکی غرفه‌های نمایشگاه مطبوعات آن را در راستای عدالت و تسهیل در روند ثبت نام رسانه‌ها دانست و اظهار کرد:‌ معاونت مطبوعاتی با این اقدام شرایط را آسان‌تر کرده است؛ اولا سیستم، سیستم مشارکت‌جویانه‌تری شده است، ثانیا سرعت عمل بالاست و ثالثا احساس عدالت به رسانه‌ها می‌دهد.

وکیلی در ادامه گفت‌وگوی خود تصریح کرد: وقتی دست انسان در انتخاب حذف شود، اگر نابرابری هم وجود داشته باشد حداقل نابرابری انسان‌ساخته نیست. تفاوت انتخاب الکترونیک با انتخاب انسانی در همین است. ممکن است سهم‌ها به استحقاق نباشد اما چون سهمیه‌های جانمایی غرفه‌ها اتفاقی است، نوع نابرابری برآمده از این سهمیه‌ها هم حکم عدالت را دربردارد.

ایجاد نظم و برابری

حسین عبداللهی - مدیرمسوول روزنامه آرمان - در بحث جانمایی الکترونیکی غرفه‌های نمایشگاه مطبوعات اظهار کرد:‌ این اتفاق ایجاد یک نظم است؛ بنابراین رسانه‌ها در یک فضای برابر و عادلانه می‌توانند ثبت‌نام و براساس اولویت، غرفه خودشان را جانمایی کنند.

وی با اشاره به اینکه این اقدام مثبت تلقی می‌شود یادآور شد: پیش از این کسانی در نمایشگاه بودند که حتی برای اجازه حضور با مشکل مواجه بودیم؛ بنابراین جانمایی الکترونیکی که براساس زمان، متقاضیان می‌توانند غرفه مورد نظرشان را انتخاب کنند اقدام برابر و یکسانی است که همه می‌توانند براساس اولویت این جانمایی را انجام دهند.

وی در عین حال گفت: ممکن است برخی‌ها به این اقدام انتقاد کنند، در حالی که پیش از اینکه انتقاد به جانمایی وارد شود به تعلل خودشان وارد می‌شود. اگر به موقع اقدام می‌کردند جایی که مد نظرشان بود را می‌توانستند انتخاب کنند؛ بنابراین نباید به هر مساله که به منزله ایجاد نظم و رویه خوب است ایراد گرفت و باید هر چیزی را که منجر به شفافیت، نظم و جلوگیری از رانت باشد به فال نیک گرفت.

وی در پایان گفت‌وگوی خود از برگزار نشدن جشنواره مطبوعات انتقاد کرد.

عدالت هنوز برقرار نیست

منصور مظفری - مدیرمسوول روزنامه آفتاب یزد - نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا پیش از بحث جانمایی الکترونیک غرفه‌های نمایشگاه مطبوعات به فلسفه برگزاری نمایشگاه مطبوعات اشاره کرد و گفت: آیا به دستاوردی که به دنبال آن بودیم، در برگزاری نمایشگاه مطبوعات دست خواهیم یافت یا نه؟

او گفت:‌ اگر نمایشگاه مطبوعات قرار باشد مانند گذشته برگزار شود، هیچ دستاوردی نخواهد داشت. چون در حال حاضر هر کیوسکی در خیابان به منزله یک نمایشگاه مطبوعات است. پس می‌بینیم که نمایشگاه مطبوعات کارکرد خاصی ندارد.

مدیرمسوول روزنامه آفتاب یزد درباره جانمایی الکترونیکی غرفه‌های نمایشگاه مطبوعات مطرح کرد: همیشه موسسات عظیم دولتی هستند که از بودجه بیت‌المال به هر طریقی که باشد ارتزاق می‌کنند، چه الکترونیکی و چه غیرالکترونیکی و همیشه رسانه‌های خصوصی که مردمی هستند، در حاشیه قرار می‌گیرند.

مظفری در عین حال تصریح کرد: متأسفانه برخی از جانمایی‌ها برای رسانه‌های دولتی از قبل مشخص شده و تعریف شده است و این عادلانه نیست.

منصور مظفری در پایان اعلام کرد که روزنامه آفتاب یزد در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها شرکت نمی‌کند و مشخص نیست که این عدم شرکت، نشانه اعتراض است یا چیز دیگر.

انتهای پیام

کد N1010255

وبگردی