آفتاب

7 زخمی در پی انفجار بمب در سینای شمالی/مشارکت ضعیف مصری‌ها در دور دوم مرحله اول انتخابات

7 زخمی در پی انفجار بمب در سینای شمالی/مشارکت ضعیف مصری‌ها در دور دوم مرحله اول انتخابات

در اثر انفجار یک بمب در مسیر خودروی پلیس، هفت تن از جمله سه نیروی پلیس مصر در شهر العریش زخمی شدند. هنوز هیچ گروهی مسوولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. در عین حال شهرهای متعدد مصر شاهد تظاهرات شبانه در اعتراض به کودتای نظامی و درخواست برای آزادی زندانیان بودند. همزمان ائتلاف ملی حامی قانون نیز فراخوان هفته "انقلابی دیگر" را منتشر کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی الشرق الاوسط مصر، در اثر انفجار در مسیر خودروی پلیس در شهر العریش واقع در استان سینای شمالی، هفت تن از جمله سه نیروی پلیس زخمی شدند.

منابع امنیتی مصر تکفیری‌ها را عامل این انفجار دانسته و اعلام کردند، این تکفیری‌ها یک بمب را در مسیر عبوری نیروهای پلیس قرار داده و این بمب هنگام عبور خودروی پلیس از خیابانی در شهر العریش منفجر شد.

منابع مذکور افزودند که این انفجار منجر به زخمی شدن جزئی سه نیروی پلیس و نیز چهار شهروندی شد که همزمان با انفجار در مسیر مذکور حضور داشتند.

این منابع اعلام کردند: پس از انتقال مصدومان حادثه به بیمارستان، پلیس پاکسازی منطقه را با هدف شناسایی عاملان آغاز کرد.

تاکنون هیچ‌یک از گروه‌های تروریستی فعال در شبه‌جزیره سینا از جمله گروه تروریستی انصار بیت‌المقدس که با داعش بیعت کرده، مسوولیت این انفجار را برعهده نگرفته‌اند.

از سپتامبر 2013 نیروهای مشترک ارتش و پلیس مصر عملیات نظامی گسترده‌ای با هدف شناسایی تکفیری‌ها، تروریست‌ها و گروه‌های خرابکار در تعدادی از استان‌ها به ویژه استان سینا آغاز کرده‌اند. همزمان با فراخوان ائتلاف ملی حامی قانون برای آغاز هفته انقلابی دیگری، شب گذشته شهرهای متعدد مصر شاهد تظاهرات مردمی در محکومیت کودتای نظامی و درخواست برای آزادی زندانیان بودند.

این تظاهرات شبانه در بخش شمالی شهر اسکندریه، چند محله شهر الجیزه، المنصوره و دیگر مناطق برگزار شد و معترضان آزادی فوری زندانیان و عدم دخالت ارتش در زندگی سیاسی اشخاص را خواستار شدند.

ائتلاف ملی حامی قانون و مخالف با کودتا عصر روز پنجشنبه از حامیان خود خواست با آمدن به خیابان‌ها هفته انقلابی جدیدی را با شعار «مردم بی‌عدالتی را نمی‌پذیرند» برگزار کنند.

این ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم نمایش خنده‌دار انتخابات پارلمانی از سوی مردم مصر مقدمه‌ای برای شورش مردمی گسترده‌ای است و انتظار می‌رود مردم از شرکت در مرحله بعدی این انتخابات اجتناب کنند.

ائتلاف مذکور مخالفت خود را با انواع ظلم و تضعیف عزم ملی اعلام کرد و تحریم انتخابات پارلمانی را گامی مقدماتی برای گام‌های بعدی مانند شورش مردمی گسترده دانست و اعلام کرد: هر وطن‌پرست باشرافتی باید از مردم انقلابی و ایجاد کشوری که به مردم و تاریخش احترام بگذارد، حمایت کند.

این در حالی است که مرحله اول انتخابات پارلمانی مصر که روزهای 17 و 18 اکتبر جاری برگزار شد شاهد بی‌رغبتی گسترده شهروندان بود.

طبق نتایج برخی از چهره‌های برجسته حزب ملی منحل شده در مرحله اول که در 14 استان برگزار شد. 30 % کرسی را از آن خود کردند و به این ترتیب برخی از چهره‌های سابق کابینه حسنی مبارک به محافل سیاسی بازگشتند.

مرحله دوم این انتخابات قرار است از 21 تا 23 نوامبر برگزار شده و در نهایت پارلمان جدید تا پایان سال جاری میلادی تشکیل شود.

انتخابات پارلمانی مصر یکی از سه مواردی است که در نقشه راه مصر تعیین شده است.

پس از سرنگونی محمد مرسی اولین رئیس‌جمهور منتخب مصر در سوم ژوئیه 2013 نقشه راهی ترسیم شد که در آن بازنگری در قانون اساسی کشور، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و نیز انتخابات پارلمانی از جمله موارد موردنظر بود.

در ژانویه 2014 قانون اساسی مجدداً تدوین شد و در ماه مه همان سال انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شده و عبدالفتاح سیسی انتخاب شد.

این در حالی است که در سومین گام این نقشه راه میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی تنها 21.7 درصد بود.

ایمن عباس، رئیس کمیته عالی انتخابات مصر در کنفرانس مطبوعاتی جمعه گذشته تعداد کل واجدین شرایط شرکت در انتخابات را بیش از 25.5 میلیون تن اعلام کرد که تنها 5.5 میلیون از آنان در این انتخابات شرکت کردند.

انتهای پیام

کد N1010185

وبگردی