آفتاب

آمریکا از کره‌جنوبی هم جاسوسی می‌کند

آمریکا از کره‌جنوبی هم جاسوسی می‌کند

مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا گفت، آمریکا به عنوان بخشی از شبکه گسترده جاسوسی با عنوان "پنج چشم" از کره جنوبی هم جاسوسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، "ادوارد اسنودن"، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا از طریق ویدئوگنفرانس از مسکو این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که مستندی که در 2014 با نام " شهروند چهارم" ساخته شده قرار است 19 نوامبر 2015 در کره جنوبی اکران شود.

اسنودن گفت، کره جنوبی یکی از 38 کشور در فهرست جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکاست. سایر کشورها نیز از شرکای امریکا هستند که آلمان و فرانسه نیز هستند.

این مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت، سئول و واشنگتن قبلا به تبادل اطلاعات محرمانه نظامی برای رهگیری تحولات کره شمالی پرداخته اند اما این تبادل اطلاعات محرمانه دچار مشکل یا خطایی نبود.

اما این بار اسنودن گفت که مشکل این تبادل اطلاعات این است که اطلاعات مذکور بیش از تصور است. ائتلاف جاسوسی آمریکا با انگلیس، کانادا،‌ استرالیا و نیوزیلند با عنوان "پنج چشم" به دولت واشنگتن اجازه می دهد تا اطلاعات کره جنوبی را محرمانه کرده و آنها را از طریق یک شبکه گسترده‌تر به اشتراک بگذارد.

در مارس 2015، اسنودن فایل هایی را با یک روزنامه نیوزیلندی به اشتراک گذاشت که نشان می داد آژانس جاسوسی آمریکا از بیش از 20 کشور آسیا- اقیانوسیه جاسوسی می کند.

اسنودن به خبرنگاران کره جنوبی گفت: سیستم جاسوسی مذکور در جلوگیری یا بررسی اقدامات تروریستی کاربردی ندارد و تنها دولت ها و اشخاص را آسیب پذیرتر می کند.

این مقاطعه کار جوان ادامه داد که به وی اجازه داده شده تا بصورت نامحدود در روسیه بماند اما اوضاع در هر زمانی می تواند تغییر کند چراکه دولت ها می توانند از وی بعنوان عاملی برای چانه زنی استفاده کنند.

انتهای پیام

کد N1010158

وبگردی