آفتاب
جان کری:

با ایران و روسیه به توافقی درباره‌ سرنوشت اسد دست نیافتیم

با ایران و روسیه به توافقی درباره‌ سرنوشت اسد دست نیافتیم

وزیر خارجه ایالات متحده روز جمعه گفت که وی با همتای روسی و ایرانی‌اش درباره‌ سرنوشت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به توافقی دست نیافتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از اینتر نشنال بیزنس تایمز، جان کری وزیرخارجه ایالات متحده پس از نشست وین درباره‌ سوریه گفت: واشنگتن باور دارد که رها کردن قدرت از سوی بشار اسد مسیر رسیدن به توافق برای خاتمه دادن به جنگ داخلی سوریه را هموار می‌کند و به مبارزه برای شکست داعش کمک خواهد کرد.

وی پذیرفت که سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران مخالف این موضوع هستند اما این سه کشور به همکاری‌ها برای یافتن یک توافق سیاسی ادامه خواهند داد.

در نشست وین مقامات برجسته 17 کشور شامل ایران، روسیه، ایالات متحده و عربستان سعودی برای یافتن راه حلی سیاسی درباره‌ی جنگ سوریه گرد هم آمدند. این 17 کشور همگی روز جمعه بر آتش بسی سراسری برای این جنگ چهار ساله تاکید کردند.

در بیانیه‌ای مشترک شرکت کنندگان در نشست وین اعلام کردند گرچه بر ضرورت شتاب تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ سوریه توافق کرده‌اند اما اختلافات اساسی همچنان پابرجاست همه 17 کشور به علاوه سازمان ملل و اتحادیه اروپا در پایتخت اتریش جمع شدند اما خود کشور سوریه حضور نداشت.

در این نشست چند جانبه وین برای نخستین بار در تلاشی برای یافتن راه حل سیاسی ایران حضور یافت.

جنگ داخلی سوریه تاکنون دست کم 200 هزار کشته بر جای گذاشته و باعث آواره شدن میلیون‌ها نفر شده است.

انتهای پیام
کد N1010026

وبگردی