آفتاب

دستور آماده‌باش پوتین برای مواجهه با تهدیدهای اتمی

دستور آماده‌باش پوتین برای مواجهه با تهدیدهای اتمی

رئیس جمهوری روسیه به شورای امنیت کشورش دستور داد تا ضمن ارزیابی آمادگی مسکو برای نجات از یک فاجعه اتمی، شیمیایی یا بیولوژیکی، در صورت لزوم تجهیزات حفاظتی ذخیره کند.

رئیس جمهوری روسیه به شورای امنیت کشورش دستور داد تا ضمن ارزیابی آمادگی مسکو برای نجات از یک فاجعه اتمی، شیمیایی یا بیولوژیکی، در صورت لزوم تجهیزات حفاظتی ذخیره کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته هفته نامه نیوزویک، این دستور در جریان یکی از نشست‌های عادی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با شورای امنیت این کشور که متشکل از روسای آژانس‌های اطلاعاتی، دفاعی و اجرای قانون روسیه است، صادر شد. وزرای عالی رتبه و رئیس پارلمان روسیه نیز جزو اعضای دائم این گروه محسوب می‌شوند.

براساس وب سایت دولت روسیه، پوتین در این نشست به شورای امنیت گفت: بسیار مهم است که پروتکل‌های دفاعی روسیه علیه تهدیدهای اتمی، رادیولوژیکی، شیمیایی و بیولوژیکی هم در زمان صلح و هم در زمان جنگ مورد بازبینی قرار گرفته و تقویت شوند.

وی افزود: ما مجبوریم بررسی کنیم که این پروتکل‌ها تا چه اندازه مطابق با حقایق امروز هستند و اگر لازم شد اصلاحاتی را در آن‌ها ایجاد کنیم.

پوتین همچنین به شورای امنیت کشورش پیشنهاد داد: روسیه باید تجهیزات حفاظتی شخصی علیه تهدیدهای اتمی، بیولوژیکی و شیمیایی را ایجاد و تولید کند. در آینده نزدیک باید فهرستی از تجهیزات حفاظت شخصی را برای شهروندان تهیه کنیم تا ببینیم کدامیک از آن‌ها به لحاظ نظری یا فنی قدیمی و منسوخ شده‌اند و اقداماتی را پیش بگیریم تا انبارهای چنین تجهیزاتی را مطابق با طرح‌های مدرن مجددا پر کنیم.

پوتین در جریان سخنرانی‌اش به فاجعه اتمی فوکوشیما در ژاپن اشاره کرد تا بر نیاز به اقدامات دفاعی جدید تاکید کند.

وی گفت: مسکو باید درباره امنیت نیروگاه‌های اتمی و کارهای مربوط به مواد شیمیایی سمی بسیار محتاطانه عمل کند و مطمئن شود که آن‌ها روندهای به روز شده را برای جلوگیری از هرگونه فاجعه‌ای دنبال می‌کنند.

براساس گزارش آژانس‌ اتمی دولتی روسیه موسوم به "روس‌اتم"، این کشور در حال حاضر 10 نیروگاه اتمی دارد.

در همین حال دیمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه در امور صنایع دفاع پس از این نشست گفت: مقامات روسیه باید اقدامات زمان جنگ در زمینه آموزش غیرنظامیان در خصوص نحوه واکنش به رویدادهای مربوط به یک حمله اتمی گسترده را مجددا از سر بگیرند چرا که آمریکا با ساخت سیستم‌های تسلیحاتی جدید، تعادل اتمی را تغییر می‌دهد.

وی افزود: روسیه چاره‌ای ندارد جز اینکه به اقدامات تهاجمی آمریکا واکنش نشان دهد. اقدامات لازم در مقابله با این مهاجم می‌تواند شامل ارتقاء ظرفیت‌های اتمی استراتژیک روسیه به صورت متقابل باشد تا هیچ کس نتواند فکر احمقانه‌ای در ذهن خود بپروراند.

روگوزین ادامه داد: اقدامات دیگری نیز وجود دارد که مردم می‌توانند برای جلوگیری از تلفات گسترده از آن‌ها استفاده کنند. دفاع مدنی باید مجددا ایجاد شود.

مقامات جماهیر شوروی در زمان جنگ سرد سیستم پناهگاه‌ را در صورت بروز حمله‌ اتمی ایجاد کردند و به دانش آموزان آموزش داده شده بود تا چگونه از ماسک‌های حفاظتی استفاده کنند.

انتهای پیام

کد N1009966

وبگردی