آفتاب
سناتور جان مک‌کین در گفتگوی اختصاصی با مهر:

آمریکا حضوری قوی در آسیا خواهد داشت/چین را مهار می‌کنیم

آمریکا حضوری قوی در آسیا خواهد داشت/چین را مهار می‌کنیم

رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا معتقد است پیمان تجارت آزاد «ترانس پاسیفیک» روابط امنیتی بسیار مهم آمریکا با کشورهایی چون ژاپن، مالزی، ویتنام و استرالیا را تقویت می کند و زمینه تعادل و توازن مقابل

به گزارش خبرنگار مهر، روز دوشنبه ۱۳ مهرماه پيمان تجارت آزاد در دو سوی اقيانوس آرام (ترانس پاسیفیک)(TPP) پس از ۵ سال نهایی شد.

نمایندگان ۱۲ کشور متشکل از ژاپن، مالزی، ویتنام، برونئی، استرالیا، سنگاپور، نیوزیلند، کانادا، آمریکا، پرو، مکزیک و شیلی امروز با این توافق تاریخی موافقت کرده و آن را نهایی کردند.

این توافق که بزرگترین منطقه تجارت آزاد در دنیا را به وجود خواهد آورد موجب حذف هزاران تعرفه واردات اجناس و محصولات شده و برای ۱۲ کشور امضاء کننده آن، استانداردهای مشترکی را ایجاد خواهد کرد.

معاهده ترانس پاسیفیک پس از نهایی شدن نه تنها محدودیت های تجاری اعمال شده بر روی هزاران کالا از محصولات دارویی آمریکا گرفته تا فراورده های لبنی نیوزلند، برنج ژاپن و سرامیک ویتنام را شامل می شود، بلکه در ابعادی وسیعتر به دولت واشنگتن کمک می کند تا قوانین تجارت جهانی را در یکی از استراتژیک ترین مناطق دنیا بازنویسی کند تا به این ترتیب همزمان با بازاریابی برای کالاهای ساخت آمریکا، قدرت های اقتصادی آسیا نظیر چین و هند نیز به تبعیت از مدل های آمریکایی تجارت وادار شوند.

افزایش مداخلات آمریکا در مناقشات ارضی دریای چین جنوبی به بهانه دفاع از حق کشورهای کوچک منطقه نظیر ویتنام و فیلیپین و همچنین جانبداری غرض ورزانه از ژاپن در دعوا با چین بر سر مالکیت جزایر «سنکاکو»، معاهده تی پی پی را از قالب پیمان تجارت آزاد خارج کرده و آن را تبدیل به ابزاری برای مهار قدرت اقتصادی چین می کند.

سناتور «جان مک‌کین» نیز در گفتگو با سرویس بین الملل خبرگزاری مهر این معاهده را فقط پیمانی تجاری نمی داند و آنرا برای مهار چین لازم و ضروری می پندارد. او در این گفتگو تصریح می کند انعقاد این پیمان نشان دهنده این موضوع است که آمریکا حضوری قوی در آسیا خواهد داشت. آنچه در ادامه می آید گفتگو با سناتور مک کین در خصوص معاهده تجارات آزاد «ترانس پاسیفیک»(TPP) است.

جان مک کین سیاست‌مدار آمریکایی و سناتور کنونی ایالت آریزونا است. وی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۸ ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری‌خواه بود. او در آن انتخابات که روز چهارم نوامبر ۲۰۰۸ برگزار شد با اختلاف زیادی از سناتور باراک اوباما نامزد حزب دموکرات شکست خورد.

وی رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکاست.

*دیدگاه شخصی شما در خصوص معاهده تجارت آزاد ترانس پاسیفیک TPP چیست؟

همانطور که شما ممکن است بدانید پیمان TPP یک پیمان تجارت آزاد بین ایالات متحده آمریکا با 11 کشور پاسیفیک از جمله استرالیا، ویتنام، ژاپن، سنگاپور و نیوزلند است. مذاکرات مربوط به این پیمان مهم در روز پنجم اکتبر 2015 نهایتاً به سرانجام رسید.

من قویاً از کاهش موانع تجاری حمایت می کنم و آنرا فرصتی برای نیروی کار آمریکا می بینم. اقتصاد جهانی به دوام خودش ادامه می دهد و ما ظرفیتها و پتانسیلهای خود را محدود می کنیم اگر دور خود حصار بکشیم و رقابت خارجی نداشته باشیم. در حقیقت «رقابت» ما را قویتر می سازد. ما می توانیم رقابت کنیم و برنده شویم. یا می توانیم به این اصل بی توجه باشیم و آنرا نادیده بگیریم.

کاستن از موانع تجاری نقش مهم و اساسی در ایجاد شغلهای بهتر و دستمزدهای بالاتر دارد. تجارت آزاد همچنین کمک می‌کند تا مصرف کنندگانی که درآمد پایین یا متوسط دارند بتوانند استطاعت مالی بیشتری داشته باشند و بتوانند کالاهای بیشتری را خرداری کنند. بنا بر دلایلی که برشمردم، من از پیمان TPP قویاً حمایت می کنم و مشتاق هستم ببینم که کنگره آمریکا نیز آنرا تصویب کند.

*آیا پیمان ترانس پاسیفیک TPP صرفا یک معاهده تجاری برای ایالات متحده آمریکاست؟

من از TPP همچنین به این دلیل حمایت می کنم که این پیمان فراتر از یک توافق و معاهده تجاری است. این معاهده در واقع یک معاهده و توافق استراتژیک میان ایالات متحده آمریکا با بسیاری از کشورهای منطقه آسیا-پاسیفیک است که لازمه و مکمل تداوم امنیت و رفاه ایالات متحده آمریکاست. تصویب و تأیید در سطح بالای TPP این پیام را هم به همپیمانان  و هم رقبایمان ارسال می کند که ایالات متحده آمریکا به عنوان یک بازیگر قوی و متعهد در آسیا باقی می ماند و حضور خواهد داشت.

*پرزیدنت اوباما از چین و روسیه خواسته است که به این پیمان ملحق شوند. اما این پذیرش به معنای پذیرفتن استانداردهای خاصی از این سوی این کشورهاست. آیا این پیمان در راستای سیاست «مهار» چین نیست؟

 این پیمان روابط امنیتی بسیار مهم آمریکا با کشورهایی چون ژاپن، مالزی، ویتنام و استرالیا را تقویت می کند و زمینه تعادل و توازن مقابل چین را فراهم خواهد ساخت که اگر آمریکا در رقابت با آن شکست بخورد در این صورت سیاستهای حمایتی چین مسلط خواهد شد.

*این معاهده چه فرصتهای اقتصادی را برای ایالات متحده آمریکا در منطقه آسیا-پاسیفیک فراهم می سازد؟

معاهده تجارت آزاد TPP همچنین فرصت مهمی برای گسترش روابط تجاری ایالت آریزونا در سطح بین المللی ایجاد می کند که ارزش آن بالغ بر 19 میلیارد دلار خواهد بود و باعث تحریک رشد اقتصادی خواهد شد و اشتغال ایجاد خواهد کرد و قیمتها را برای مصرف کنندگان آمریکایی پایین خواهد آورد.

در حال حاضر شرکتها و کمپانیهای ایالت آریزونای آمریکا که در تجارت بین المللی با کشورهای آسیا-پاسیفیک مشغول هستند تعرفه سرسام آوری معادل 70 درصد را باید بپردازند و با موانع تجاری دیگری نیز در خصوص صادرات برخی محصولات و خدمات به بسیاری از کشورهای این منطقه مواجه هستند.

معاهده TPP این موانع را بر می دارد و تجارت و کسب و کار ایالت آریزونا را قادر می سازد تا صادراتش را به منطقه آسیا-پاسیفیک افزایش دهد و به تولیدکنندگان جدید برای ورود و حضور در این بازارهای نوظهور انگیزه می دهد.

تخمینهای اولیه نشان می دهد که این پیمان تجاری مهم 17 هزار شغل جدید برای ایالت آریزونا ایجاد خواهد کرد و سرمایه گذاری خارجی مستقیم را در این ایالت به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد. من مطلع هستم که برخی مردم درباره تقاضای رئیس جمهور اوباما درباره TPA(قانون ارتقای تجارت آزاد) (که همچنین مشهور به قانون تسهیل تجارت آزاد fast-track authority) به عنوان راهی که تسهیل کننده تصویب TPP و سایر توافقنامه های تجاری است نگرانی دارند.

*روند تصویب این معاهده را در کنگره آمریکا چگونه پیش بینی می کنید؟

به هر حال با تقدیم TPA به رئیس جمهور اوباما، کنگره بر رئیس جمهور اعمال نفود خواهد کرد و برخی پارامترها را برای مذاکرات تجاری تعیین خواهد کرد و اهدافی را که در توافق نهایی باید مورد توجه باشد، مشخص خواهد کرد.

من باور دارم که TPA یک قانون مهم بود که رئیس جمهوری را قادر می کرد تا مذاکرات TPP را به صورت و شیوه ای شفاف و مسئولانه منعقد کند.

حالا مذاکرات به سرانجام رسیده است و کنگره کاملاً معاهده نهایی را مورد بررسی قرار خواهد داد تا مطمئن شود که TPP اولویتهای اقتصادی آمریکا را به بهترین نحو ممکن تأمین خواهد کرد.

در حالی که احتمالا ماهها برای طرح نهایی توافق و مذاکره درباره بالا بردن استانداردهای این توافقنامه باقی است اما من منتظر توافقنامه قوی TPP هستم که از رهگذر آن موانع تجاری کاهش پیدا کند و بازارهای جدیدی را بگشاید و صادرات «ساخت آمریکا» را ارتقا کند و بتواند شرکتهای آمریکایی را در یکی از بازارهای اقتصادی مهم و با رشد بالای اقتصادی یعنی آسیا-پاسیفیک، رقابتی تر کند.

گفتگو: جواد حیران‌نیا

کد N1009954

وبگردی