آفتاب
فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن:

نشست وین می‌تواند به گفت‌وگوهای بیشتر ایران و عربستان منجر شود

نشست وین می‌تواند به گفت‌وگوهای بیشتر ایران و عربستان منجر شود

یک مقام رسمی سازمان ملل گفت: نخستین حضور ایران در گفت‌وگوهای سوریه می‌تواند به مذاکرات بیشتر بین دو رقیب منطقه‌ای تهران و ریاض در مناقشات یمن و عراق منجر شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن در گفت‌وگوی تلفنی با این خبرگزاری گفت: من به شدت معتقدم که گاهی اوقات بین کشورهای خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و ایران باید گفت‌وگوهای مستقیمی صورت گیرد.

این سخنان در حالی عنوان شد که دیپلمات‌های برجسته‌ای از 17 کشور و نیز سازمان ملل و اتحادیه اروپا روز جمعه در وین به دنبال راه حلی سیاسی برای برون رفت از درگیری چهار ساله سوریه بودند.

ایران، حامی طولانی مدت بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای نخستین بار در چنین گفت‌وگوهایی شرکت می‌کند. این کشور پس از مذاکرات طولانی به توافقی تاریخی درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای‌اش با کشورهای جهانی دست یافت.

این دیپلمات سازمان ملل در این باره اظهار کرد:‌ ایران به لحاظ اقتصادی شکوفا خواهد شد و به بازارهای عمده‌ای مانند خلیج فارس نیاز خواهد داشت.

ولد شیخ احمد اضافه کرد: باید اعتراف کرد که در مناقشه بین ایران شیعه و عربستان سعودی سنی مبالغه شده است.

خبرگزاری فرانسه مدعی شد، در سوریه عربستان سعودی از شورشیانی که علیه بشار اسد مبارزه می‌کنند حمایت می‌کند و اسد از حمایت نظامی و مالی تهران برخوردار است. در یمن ریاض رهبری عملیات نظامی علیه شورشیان حوثی مورد حمایت ایران را بر عهده دارد.

فرستاده سازمان ملل در یمن درباره‌ بیانیه عربستان درباره‌ این که جنگ در یمن رو به اتمام است، گفت: من متقاعد شده‌ام که آنها صادقانه این را مطرح کردند.

وی اضافه کرد:‌ من مرتبا با ایران که همیشه از پیدا شدن راه حل در یمن تاکید می‌کند در تماس هستم ایرانیان همیشه مخالف جنگ هستند وهیچ ابهامی وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N1009933

وبگردی