آفتاب

بازداشت دو "جاسوس" آمریکایی در هیات سازمان ملل در یمن

بازداشت دو "جاسوس" آمریکایی در هیات سازمان ملل در یمن

روزنامه الاخبار فاش کرد: نیروهای انصارالله دو جاسوس آمریکایی را که به عنوان کارمندان سازمان ملل و با هدف جاسوسی وارد یمن شده بودند، بازداشت کردند.

روزنامه الاخبار فاش کرد: نیروهای انصارالله دو جاسوس آمریکایی را که به عنوان کارمندان سازمان ملل و با هدف جاسوسی وارد یمن شده بودند، بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه الاخبار در این خصوص نوشت: نیروهای امنیتی انصارالله یمن دو آمریکایی که به عنوان کارمندان سازمان ملل وارد یمن شده بودند و هدفشان جاسوسی از این کشور بود، بازداشت کردند.

بنا به نوشته این روزنامه یک از این دو آمریکایی افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و دیگری از نیروهای دریایی آمریکا است.

این در حالی است که در ابلاغیه سازمان ملل در این خصوص آمده که یکی از این بازداشت‌شدگان پیشتر در سفارت آمریکا در صنعا و به عنوان نیروی امنیتی فعالیت داشت.

سازمان ملل همچنین اعلام کرد: اینکه انصارالله سازمان ملل را به دست داشتن در هرگونه فعالیت جاسوسی متهم می‌کند در واقع نقض قوانین مربوط به فعالیت سازمان ملل و ماموریت‌هایش در یمن است و این مساله‌ای است که سازمان ملل را در تنگنای شدید قرار می‌دهد و نمی‌داند چگونه با آن برخورد کند.

روزنامه الاخبار در ادامه از استفان دوجاریک، سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل سوال کرد که امکان دارد سازمان ملل و کارمندانش در هرگونه تنگنا یا فشاری در یمن قرار بگیرند یا خیر و دوجاریک در پاسخ اعلام کرد که کارمندان سازمان ملل به خاطر وضعیت امنیتی با دشواری‌های زیادی در یمن مواجه هستند و نمی‌توانند کمک‌هایشان را به دست مردم برسانند.

دوجاریک در پاسخ سوالی درخصوص مذاکرات و ارتباط میان سازمان ملل و اعضای ائتلاف عربی نیز گفت: طبق روال معمول در هر منطقه‌ درگیری سازمان ملل با یکی از طرف‌های درگیر برای تضمین امنیت کارمندان و هیات‌های خود مذاکره می‌کند.

دوجاریک درباره سوال روزنامه الاخبار درخصوص نحوه انتقال امن دو آمریکایی بازداشت‌شده توسط انصارالله به صنعا به وسیله یک هواپیمای سازمان ملل نیز با محافظه‌کاری فراوان عنوان داشت: من می‌دانم این دو تن از کارمندان سازمان ملل هستند و درخصوص وضعیت آنها اطلاعاتی در دست نیست. ما هرگز نیروهای جنگی را که قبلا شناختی روی آنها نداشته باشیم داخل یا خارج نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: دو آمریکایی بازداشت‌شده مسوولیت مقر هیات سازمان ملل را برعهده داشتند و این مساله به خاطر این دو کارمند حساس نیست بلکه نقش سازمان ملل در یمن و دیگر مناطق درگیر را زیر سوال می‌برد.

دوجاریک اعلام کرد: مردم یمن به سازمان ملل مستقیماً اعلام کردند که این مساله نقض حاکمیت و امنیت کشورشان است و یکی از مسوولان امنیتی یمن نیز به آنها اعلام کرد که چنین اقداماتی تحرکات برای حل بحران یمن را پیچیده می‌کند.

روزنامه الاخبار در پایان نوشت: تحقیقات اولیه حاکی از آن است که دو آمریکایی بازداشت شده فعالیت‌هایی را داشته‌اند که از آنها به عنوان جاسوسی یاد می‌شود و یکی از این افراد کارمند سابق سازمان اطلاعات آمریکا بوده و با جاسوسان یمنی شناخته‌ شده در نیروهای امنیتی یمن همدستی داشته است و فرد دوم از نظامیان نیروی دریایی آمریکا بوده و با سازمان اطلاعات این کشور در ارتباط است و میان کشورهای افغانستان، عراق و یمن در رفت و آمد بوده است.

در همین حال سازمان اطلاعات یمن به سازمان ملل اعلام کرده که این مساله به این نهاد ربطی ندارد و بهتر است ابداً در این مساله دخالتی نکند.

انتهای پیام

کد N1009929

وبگردی