یک مبلغ دینی:

نهضت حماسی و عاطفی امام حسین(ع) کاملاً سیاسی بود

امام حسين ع ,محرم,مداحي,عزاداري

رئیس مرکز مطالعات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: نهضت حماسی و عاطفی امام حسین(ع) کاملاً سیاسی بود اما این مسأله به معنای دستمایه قرار دادن دین برای به قدرت رسیدن برخی افراد نیست.

فریبرز راهدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با تأکید بر این جمله آیت‌الله مدرس که سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست، درباره نقش سیاست در مداحی‌ها اظهار کرد: دین اسلام با سیاست درآمیخته است به‌طوری‌که حتی انقلاب اسلامی ایران برآمده از تعمیق تفکر و اندیشه دینی مردم در رژیم طاغوت بود با این‌ وجود بدون شک میان سیاسی بودن و سیاست زده شدن تفاوت چشم‌گیری وجود دارد.

وی نهضت حماسی و عاطفی امام حسین(ع) را کاملاً سیاسی خواند و درعین‌حال افزود: پرداختن به این مسأله هرگز به معنای تقلیل قیام عاشورا در حد برخی احزاب و گروه‌های حاضر در صحنه سیاسی کشور یا دستمایه قرار دادن دین برای به قدرت رسیدن برخی افراد و از میدان خارج کردن برخی دیگر نیست.

رئیس مرکز مطالعات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان) با اشاره به سابقه 35 ساله ایران در صحنه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی گفت: وقوع حوادث مختلف در طول سال‌های گذشته نشان می‌دهد که فعالان حوزه‌های مختلف دینی و اعتقادی باید از جو زدگی سیاسی فاصله بگیرند و به مفاهیم اصیل دینی مانند حماسه عاشورا پایبند باشند.

راهدان با تأکید بر این‌که «امام حسین(ع) تنها به یک گروه یا جناح خاص تعلق ندارد» ادامه داد: اهل‌بیت عصمت و طهارت هیچ تفاوتی میان مسلمانان قائل نبوده‌اند به‌طوری‌که همه نژادها، گروه‌ها، جناح‌ها و سلایق مختلف مسلمانان به‌راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کردند و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره‌مند می‌شدند.

وی در تحلیل پدیده مداح محور شدن برخی هیئات مذهبی خاطرنشان کرد: هیئات مذهبی باید متناسب با زمانه خود حرکت کنند، در زمان جنگ تحمیلی دسته‌ها و هیئات مذهبی نه‌تنها به محفلی برای تقویت اتحاد و همدلی میان آحاد جامعه تبدیل شدند بلکه در تشدید احساسات ملی مذهبی در میان رزمندگان جبهه‌ها نیز تأثیرگذار بودند.

رئیس مرکز مطالعات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان) درعین‌حال تصریح کرد: امروز کشور به ثبات مناسب رسیده است، تمامیت ارضی کشور مورد تهدید هیچ کشور متجاوز دیگری نیست و دیگر وقت آن رسیده که هیئات مذهبی از تنها پرداختن به مداحی‌ها اندکی فاصله بگیرند و به شکلی منطقی و عقلانی برای تبیین نهضت عظیم عاشورا و تحلیل شیوه و منش امام حسین (ع) برنامه‌ریزی کنند.

راهدان رسالت مداحان اهل‌بیت را سنگین دانست و گفت: عبور ایران از گذرگاه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مداحان را به گروه‌های مرجعی در جامعه ایران تبدیل کرد که می‌توانند به شکل مهم و مؤثری بر تفکرات آحاد جامعه خود تأثیر بگذارند.

وی ادامه داد: رفتار و گفتار این قشر به شکل گسترده‌ای در رسانه‌ها بازتاب می‌یابد بنابراین لازم است که مداحان کشور علاوه بر مهارت‌های گفتاری توانایی تحلیل وقایع، تعمیق مفاهیم، سعه‌صدر و اخلاق نیکو را نیز در خود تقویت کنند.

رئیس مرکز مطالعات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان) آمیختگی دین با خرافه را از مهم‌ترین معضلات برخی عزاداری‌های غیراصولی در کشور تلقی و تصریح کرد: کم‌رنگ شدن فرهنگ تشیع در جوامع اسلامی یکی از عمده دلایل ورود خرافه به این فرهنگ غنی است که تنها راه مقابله با آن نیز پیروی مداحان از چارچوب‌های عقلی، فکری و اندیشه‌ای دین مبین اسلام از یک‌سو و استفاده از مستندات محکم روایی و حدیثی ائمه اطهار (ع) است.

راهدان خاطرنشان کرد: مداحی و متوسل شدن به معیار عاطفه برای تحریک احساسات انسانی یک هدف است نه یک وسیله و مداحان اهل‌بیت باید همواره در خاطر داشته باشند که تنها هدف آن‌ها روشن کردن اذهان عمومی پیرامون حوادث تاریخ اسلام ازجمله واقعه عاشورا و آشنا کردن توده‌های مردم با مفاهیم اصلی تشیع است.

وی با اعتقاد به این‌که «مداحی با بعد عاطفی دین اسلام ارتباط مستقیم دارد» اظهار کرد: اگرچه عقلانیت، مناسک و رفتار منطقی از ملزومات حرفه مداحی در طول تاریخ اسلام محسوب می‌شود اما هرگز نمی‌توان از تأثیر مهم عاطفه در این مقوله چشم‌پوشی کرد.

انتهای پیام

کد N1009809

وبگردی