آفتاب
معاون اداره تبلیغات اسلامی تهران:

سازمان تبلیغات جلوی سوءاستفاده دشمنان از مداحان را گرفت

سازمان تبلیغات جلوی سوءاستفاده دشمنان از مداحان را گرفت

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: ذاکران و مداحان بدانند که گریستن برای امام حسین (ع) ثواب دارد و افضل اعمال است ولی اشعار و روضه‌های ما باید مضمونی داشته باشد که علاوه بر گریستن نگریستن هم در پی داشته باشد.

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: ذاکران و مداحان بدانند که گریستن برای امام حسین (ع) ثواب دارد و افضل اعمال است ولی اشعار و روضه‌های ما باید مضمونی داشته باشد که علاوه بر گریستن نگریستن هم در پی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیری در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «دشمنان اسلام از وقتی که نتوانستند با آیین‌های مذهبی که تجلی آن در مناسکی از قبیل عزاداری‌ها پیدا می‌شود مقابله مستقمی داشته باشند تلاش کردند که از محتوا و اثربخشی این مراسم‌ها بکاهند» اظهار کرد: در طول تاریخ همواره برخی با ایجاد انحراف در مراسم عزاداری‌ها می‌خواستند آسیب‌هایی به آن بزنند و پیرایه‌هایی را بر آن ببندند و به نوعی مجالس را بی محتوا کنند و یا می‌خواستند مردم را از حماسه حسینی دور کنند.

وی گفت: ‌یکی از حربه‌هایی که دشمنان می‌خواستند از آن بهره برنند مداحان بودند که سازمان تبلیغات اسلامی بر اساس رسالت خود در این راستا به هدایت و ساماندهی در این عرصه پرداخت و اقداماتی را انجام داد که تاکنون بیش از 8 هزار مداح مورد ساماندهی قرار گرفته‌اند و در بین مداحان، ذاکران و شاعران امام حسین (ع) انتخاباتی برگزار شد و کانون مداحان شکل گرفت با این هدف که بتوانیم ضعف‌ها، بدعت‌ها و خرافات را در اشعار از بین ببریم و به نوعی شعرها و مدح‌ها را در راستای اهل بیت (ع) ارتقاء بدهیم.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران یادآور شد: کانون مداحان به تغذیه فکری و تشویق و ترغیب مداحان و روی آوردن آن‌ها به اشعار مناسب پرداخته است. غالب ذاکران و مداحان ما مکتبی هستند و اشعار آن‌ها با محتواست یعنی هم در شور هستند و هم در شعور. ولی در عین حال گاهی ما می‌بینیم برخی از عزیزان که قصد آن‌ها هم خدمت به امام حسین (ع) است شاید به اشعار توجهی ندارند و تعداد آن‌ها بسیار اندک است، ولی در این رابطه تعداد کم هم زیاد است. چون دشمن از آن بهره می‌برد و به همین دلیل کانون مداحان بحث تغذیه فکری مداحان را در دستور کار خود قرار داده است.

امیری عنوان کرد: ما اشعار حدود 40 سال قبل را جمع‌آوری کرده‌ و در اختیار مداحان قرار داده‌ایم تا از آن بهره ببرند ولی ما معتقدیم که متولی فرهنگ دینی خود مردم هستند، مردم باید شعری یا حرفی که واعظ ، مداح، سخنران و یا ذاکر نقل می‌کند که مطابق با اصول دینی و تاریخی نیست و نوعی بدعت محسوب می‌شد را به نقد بکشند چرا که این انتقاد می‌تواند خیلی از افرادی که وارد عرصه تبلیغ شده‌اند را به تلاش وادار کند که به سمت اصلاح اشعار و سخنان خود گام بردارند.

وی گفت: دستگاه‌های فرهنگی هم وظیفه دارند که برای ترویج اشعار درست در بین مداحان کارهایی انجام بدهند و در همین رابطه برنامه‌های متعددی هم داریم. ذاکران و مداحان باید بدانند که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند گریستن برای امام حسین (ع) ثواب دارد و افضل اعمال است ولی اشعار و روضه‌های ما باید مضمونی داشته باشد که علاوه بر گریستن نگریستن هم در پی داشته باشد و ما مجاز نیستیم که به هر وسیله‌ای خدای نکرده به مجالس عزاداری‌ها شور بدهیم و یا به نوعی مجلس گرمی داشته باشیم دین اسلام دین عقل و فطرت است.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران ادامه داد: حماسه امام حسین (ع) سه ضلع دارد یک ضلع آن عاطفه که باید مبتنی بر مسائل صحیح باشد، دوم حماسه و سوم عقلانیت و منطق است. امام حسین (ع) برای مبارزه با ستم، ‌نابرابری و احیای دین خدا و امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده است. دشمنان ما می‌خواهند انسجام دین را هدف قرار بدهند و می‌خواهند هر کاری کنند که مجالس بی محتوا شوند، ذاکر، شاعر و یا واعظ امام حسین (ع) نمی‌تواند بگوید که من برای امام حسین (ع) می‌خوانم اما کاری به اجتماع و سرنوشت جامعه خود ندارم این همان چیزی است که سکولار مطرح می‌کند.

وی تاکید کرد: امام حسین (ع) برای این قیام کرد که اجتماع و تمام مردم دین‌دار شوند و دین در متن زندگی مردم نقش داشته باشد. در مجالس روضه امام حسین (ع) مدیران هیات‌ها ذاکران، واعظان و همه باید جریان عاشورا را به درستی نسل به نسل منتقل کنند.

انتهای پیام

کد N1009792

وبگردی