آفتاب

محمد جواد ظریف به تهران بازگشت

محمد جواد ظریف به تهران بازگشت

ایسنا نوشت: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست وین ۲ درباره سوریه به اتریش سفر کرده بود صبح روز شنبه به تهران بازگشت.

نشست یک روزه وین روز جمعه با حضور ۱۶ وزیر خارجه و دو نهاد بین المللی در هتل امپریال برگزار شد.

این نشست بیش از هفت ساعت به طول انجامید و در نهایت با صدور بیانیه ای ۹ بندی شرکت کنندگان حمایت خود را از استقلال و تمامیت ارضی سوریه و نیز تعیین سرنوشت سوریه به دست مردم این کشور تاکید کردند.

در این نشست وزیران خارجه، ایران، لبنان، عراق، روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، قطر، امارات متحده عربی، عربستان، اردن، عمان، ترکیه، مصر، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قائم مقام وزیر خارجه چین و نماینده سازمان ملل در امور سوریه شرکت داشتند.

این برای اولین بار بود که از ایران برای شرکت در مذاکرات مربوط به سوریه طی چهار سال گذشته دعوت شده بود از این رو انتظار می رفت که این نشست یا نتایجی متفاوت از نتایج مذاکرات قبلی باشد.

یکی از محوری ترین بندهای بیانیه مشترک نشست وین ۲ که به گفته مقامات ایرانی نقشه راه نشست های بعدی درباره سوریه است، باقی ماندن بشار اسد در قدرت در دوره انتقالی است. همچنین با وجود تلاش برای تعیین جدول زمانی کناره گیری اسد این بند با سخنرانی و اظهاراتی که محمد جواد ظریف در این نشست داشت از بیانیه حذف شد.

ظریف قرار است صبح روز شنبه در نشست سفیران ایرانی مقیم در کشورهای مختلف دنیا شرکت کند.

5252

کد N1009750

وبگردی