آفتاب
امیرعبداللهیان:

ایران تلاش کرد در بندهای بیانیه صلح سوریه نظرات خود را اعمال کند

ایران تلاش کرد در بندهای بیانیه صلح سوریه نظرات خود را اعمال کند

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه، با اشاره به بیانیه پایانی نشست صلح سوریه در وین، گفت: درهمه بندهای این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد دیدگاه های مورد نظر خود را مطرح کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران که همراه هیات ایرانی در نشست صلح وین حضور داشته است، پس از پایان این مذاکرات درجمع خبرنگاران گفت: نخستین مشکلی که در این نشست وجود داشت فاصله زیاد بین دیدگاه های طرفین بود.

وی با اشاره به اینکه برخی در این نشست شرکت کرده بودند تا در بیانیه ای اعلام کنند که طی جدول زمانبندی شده بشار اسد رییس جمهوری سوریه چه زمانی از قدرت کناره گیری کند، تصریح کرد : بعضی ها نیز به دنبال این بودند که با استفاده از فرصت این جلسه، دیدگاه های سیاسی خود را درموضوعات مختلف منطقه به ویژه موضوع سوریه پیش ببرند.

وی تاکید کرد : اما برای جمهوری اسلامی ایران مهم بود که راهبرد خود را در چنین فضای متضادی درجلسه پیش ببرد.

امیر عبداللهیان اظهار داشت: طرحی را آمریکایی ها شب گذشته ارایه کردند و روسیه نیز متقابلا طرح مکتوبی را برای برون رفت سوریه از بحران سیاسی مطرح کرده بود.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: کار وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست بسیار دشوار بود زیرا فضای غالب در جلسه سمت و سویی را داشت که ممکن بود با نگاه ها و سیاست های ایران، روسیه و برخی کشورها در تعارض باشد.

امیرعبداللهیان بابیان اینکه یکی ازدلایل طولانی شدن نشست، چالش های موجود و تفاوت دیدگاه ها بود، گفت : در پایان بیانیه ای ۹ بندی مورد توافق شرکت کنندگان در نشست صلح وین قرارگرفت و درهمه بندهای این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد دیدگاه های مورد نظر خود را مطرح کند؛ البته برخی شرکت کنندگان دیدگاه های سازنده ای نداشتند و حتی در اصلاح بیانیه نیز این امر دیده می شد.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه افزود: ظریف تلاش کرد چارچوب اصلی سیاست ایران اسلامی در موضوع سوریه در خروجی بیانیه گنجانده شود و نکات مهمی که در این بیانیه آمده در مسائل اصولی همچون حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی و وحدت ملی سوریه تاکید و تصریح شده است.

به گفته امیرعبداللهیان، در این بیانیه همچنین یادآوری شده که هیچ کسی دنبال تجزیه کشور سوریه نیست.

وی ادامه داد: نکته دوم درباره سرنوشت بشار اسد بود و در طرح های پیشنهادی که از سوی آمریکا مطرح می شد جدول زمانبندی برای پروسه انتقال قدرت، پیش بینی شده بود که با تلاش دکتر ظریف در این جلسه قرار بر این شد که این جدول زمانبندی دربیانیه پایانی وجود نداشته باشد و درنهایت تصویب شد که یکی از بندهای بیانیه این باشد که مردم سوریه نسبت به سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه توضیح داد: موضوعی که کمترین چالش را در نشست یاد شده داشت مبارزه با تروریست بود اما چالش بر سر این بود که از نگاه طرف های مختلف، گروه های شناخته شده در سوریه چه طرف هایی هستند.

امیر عبداللهیان افزود: برخی روسیه را متهم می کردند که گروه هایی به جز داعش و جبهه النصره را در سوریه هدف قرار می دهد؛ موضوع مبارزه با تروریست و پیگیری روند سیاسی از جمله موضوعاتی بود که مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: نقش سازمان ملل در این میان و در هر پروسه سیاسی در سوریه برای ما بسیار حائز اهمیت است و این امر در شکل ظاهری جلسه و در پیگیری برخی طرف ها به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته بود.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: در نشست صلح وین تصریح شد که با پیشنهاد ایران و با تصحیح برخی بندها، هرگونه پروسه سیاسی و آتش بس در سوریه در چارچوب تلاش های سازمان ملل و با کمک و نظارت این سازمان بین المللی انجام شود و درعین حال برای ادامه چنین جلساتی گروه های کوچکتری تشکیل و یا به همین نحو جلسات برگزار شود توافقاتی نیز حاصل می شود.

امیر عبداللهیان درباره جلسه بعدی صلح سوریه در وین اظهار کرد: قرار شده جلسه بعدی در وین باشد اما جزییات این جلسه هنوز مشخص نیست. مقرر است نماینده سازمان ملل با توجه به نحوه پیگیری روند سیاسی و بیانیه اعلام شده، با کشورها در تماس و مشورت باشد.

کد N1009657

وبگردی