آفتاب

تغییر مفاهیم در یک نمایشگاه تخصصی/نمایشگاه حمل و نقل با حقوق شهروندی چگونه پیوند خورد؟

تغییر مفاهیم در یک نمایشگاه تخصصی/نمایشگاه حمل و نقل با حقوق شهروندی چگونه پیوند خورد؟

وسایل حمل و نقل عمومی باید در جهت تامین اهداف حقوق شهروندی باشند.پنجمین نمایشگاه حمل ونقل بهدنبال تغییر ساختارهاو مفاهیم است.نگاه پروژه ای به امکاناتی که باید دراختیار انسان قرار بگیرند،ندارد.

پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی امسال رویکرد دیگری دارد؛اگر در پنج نمایشگاه گذشته سیاست وزارت راه و شهرسازی ارایه آخرین دستاوردهای این وزارتخانه در زمینه تولیدات و توضیح درباره پروژه های در دست اجرا بود،این دوره نمایشگاه تغییرات محتوایی دارد.

به گزارش خبرآنلاین؛عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که با شعار احیای حقوق شهروندی بر سکان وزارت راه و شهرسازی نشست، این هدف را در همه ارکان وزارت راه و شهرسازی دنبال می کند.در واقع حقوق شهروندی تبیین آموزش به عموم ، جلوگیری از تخلفات دولتی، قانونمندی دولت در همه عرصه ها به ویژه شهرسازی است که توسط این وزارتخانه دنبال می شود.دولت در این رویکرد باید نقش خود را از  موضع اجرایی به موضع نظارتی تغییر دهد.

دغدغه اصلی در حوزه توسعه شهری پردازش به بحث انسان است.عباس آخوندی می گوید:« ما انسان را گم کرده ایم و بیشتر درگیر اعداد و ارقام و کالبد شده ایم. از همین رو باید به دنبال انسانی باشیم که به ایران حس تعلق را داشته باشد و علاقمند به جانفشانی در راه ایران باشد و تمام آنچه را که در توان دارد و موجبات آسایش خود و دیگران می شود فراهم کند.»

کارشناسان معتقدند :در ایران مباحث مهم به یک سری مسائل بی محتوا تقلیل یافته و همین امر باعث تحریف موضوعات شده است،به طوری که وقتی از شهروند  یاد می کنیم تلقی ما انسان ذی حقی است که حق زندگی و حق مشارکت دارد و می تواند هم مسئولیت بپذیرد و هم بخواهد."

کالایی به نام انسان

وقتی در نگاه دولت  انسان به یک کالا تقلیل می یابد و در این فرآیند کالایی شدن در هر جایی انبار می شود،دیگر نمی توان نام آن را توسعه مسکن و یا توسعه شهری نامید.

آخوندی می گوید:«اصول شهر سازی باید به گونه ای باشد که شهروند احساس آرامش، تعلق خاطر و هویت کند و در جهت کیفیت زندگی از شهر و مسکن بهره مند شود در غیر این صورت مسکن برای وی به مثابه سکونت گاه موقتی یا خوابگاه است.»

در واقع باید در شهروند حس تعلق به شهر وجود داشته باشد،درغیراینصورت شهروند به مثابه گردشگری  است که فقط قصد بازدید از آن شهر را دارد و آینده و کیفیت آن شهر برایش مهم نیست.

 شهر یک سازمان اجتماعی است که باید به طور موثر کار کند و خدمات اجتماعی را به گونه ای توزیع کند تمام عناصر عمومی اعم از تجاری، فرهنگی و مذهبی و غیره حس تعلق داشته باشند و دسترسی به آن برای همه در راس برنامه های مدیران شهری باشد.

از همین رو، وسایل حمل و نقل عمومی باید در جهت تامین اهداف حقوق شهروندی باشند.پنجمین نمایشگاه حمل ونقل بهدنبال تغییر ساختارهاو مفاهیم است.نگاه پروژه ای به امکاناتی که باید دراختیار انسان قرار بگیرند،ندارد.

3535

کد N1009537

وبگردی