آفتاب

زگيلي که مانع شيردهي است

زگيلي که مانع شيردهي است

99 درصد ضايعاتي که روي هاله پستان ديده مي‌شوند، زگيل نيستند.

99 درصد ضايعاتي که روي هاله پستان ديده مي‌شوند، زگيل نيستند. در دوران بارداري کيست‌هايي اطراف هاله و نوک پستان تشکيل مي‌شوند که ظاهرشان از ديد مردم عادي ممکن است به زگيل شباهت داشته باشد ولي اغلب کيست هستند و پزشک متخصص پوست نيز قادر به تشخيص آنهاست.

هفته نامه سلامت نوشت: خانم 34 ساله‌اي که مهمان «ميزگرد پوست» اين هفته شده، در ماه چهارم بارداري است. ايشان چند روزي است که دچار ضايعات برجسته‌اي روي هاله و نوک پستان‌شان شده‌اند. پزشکشان گفته احتمالا اين ضايعات زگيل هستند. خانم ارلاني مي‌خواهند بدانند چرا در بارداري زگيل درآورده‌اند و بهترين درمان که هم زگيل را ريشه‌کن کند و هم خطري براي جنينشان نداشته باشد چه درماني است و مهم‌تر اينکه بعد از زايمان مي‌توانند به نوزاد خود شير دهند؟ کارشناسان «سلامت» به پرسش‌هاي ايشان پاسخ مي‌دهند.

در دوران بارداري، کيست از زگيل شايع‌تر است

دکتر حسين طباطبايي/متخصص پوست، استاد دانشگاه علوم‌پزشکي تهران

99 درصد ضايعاتي که روي هاله پستان ديده مي‌شوند، زگيل نيستند. در دوران بارداري کيست‌هايي اطراف هاله و نوک پستان تشکيل مي‌شوند که ظاهرشان از ديد مردم عادي ممکن است به زگيل شباهت داشته باشد ولي اغلب کيست هستند و پزشک متخصص پوست نيز قادر به تشخيص آنهاست.

کيست‌هاي اطراف هاله در دوران بارداري در اثر تاثير هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون تشکيل مي‌شوند. اين کيست‌ها اصلا خطرناک نيستند و با اتمام بارداري و برگشت سطح هورمون‌ها، هاله پستان به وضعيت قبلي خود برمي‌گردد. اگر به فرض يک درصد واقعا اين ضايعات زگيل باشند بايد در نقاط ديگري از بدن هم ديده شوند که مهمان اين هفته چيزي درباره آن نگفته‌اند. زگيل‌ها در يک نقطه خاص از بدن ظاهر نمي‌شوند و در سراسر بدن پخش هستند. زگيل‌ها درمان دارند و مي‌توان آنها را از بين برد ولي در صورتي که درمان نشوند و مادر با زگيل روي هاله پستان‌ به نوزاد خود شير بدهد، ويروس‌ها وارد دهان نوزاد خواهد شد. من تصور مي‌کنم اين خانم به متخصص پوست مراجعه نکرده‌اند.گاهي پزشکان غيرمتخصص اين 2 ضايعه را با هم اشتباه مي‌گيرند. قبل از هر اقدامي بايد مشخص شود واقعا ضايعات زگيل هستند و بعد براي درمان اقدام کرد.

نگاه متخصص بيماري‌هاي پوست

دکتر محمدرضا قاسمي/دانشيار دانشگاه علوم‌پزشکي ايران


كرايوتراپي؛ درمان پيشنهادي

در طول بارداري به‌دليل تغييرات فيزيولوژيک و هورموني‌اي که در بدن ايجاد مي‌شود، ممکن است شيوع عفونت‌ها و بيماري‌هاي پوستي افزايش پيدا کند. يکي از اين بيماري‌ها زگيل است. البته زگيل در مادران باردار بيشتر در ناحيه تناسلي و توسط ويروسي به نام «اچ‌پي‌وي» يا پاپيلوما ويروس ايجاد مي‌شود. خانواده ويروس‌هاي زگيل، خانواده‌اي پرجمعيت با انواع ويروس‌هاي متعدد است و هر ويروس به ناحيه خاصي از بدن علاقه دارد. مثلا ويروس‌هاي شماره 11 و 16 تمايل زيادي به ناحيه تناسلي دارند و ويروس‌هاي 3 و 7 و 10 بيشتر به پوست تمايل دارند. زگيل‌ها معمولا در محيط مرطوب زندگي مي‌کنند و با تماس منتقل مي‌شوند. بروز ويروس در دوران بارداري ممکن است مربوط به قبل از بارداري باشد که ناگهان شعله‌ور شده يا براي اولين بار ظاهر شده باشد. حال فرض کنيم بيمار زگيل ناحيه هاله دارد. قانون کلي درمان هر بيماري در خانم‌هاي باردار اين است که اگر بيماري خطري براي مادر و جنين ندارد درمان را تا پايان بارداري به تاخير بيندازيم ولي در مورد ضايعاتي که براي مادر و جنين مخاطره‌آميز هستند، حتما بايد درماني در نظر گرفته شود که کمترين عارضه را داشته باشد.

ضايعات زگيلي در اين خانم فقط نمي‌تواند مربوط به هاله پستان باشد و ممکن است در نواحي ديگري از بدن مثل ناحيه تناسلي نيز وجود داشته باشند بنابراين اين مادران حين زايمان طبيعي ويروس را به حنجره و دهان نوزاد منتقل مي‌کنند که بايد براي زايمان تمهيدات خاصي را در نظر گرفت. با توجه به اينکه مادران بعد از بارداري بايد به کودک خود شير بدهند و ويروس هم از طريق تماس منتقل مي‌شود، ويروس‌هاي اطراف هاله پستان هم بايد قبل از تولد نوزاد درمان شوند. درمان زگيل طيف وسيعي دارد. بعضي از درمان‌ها براي مادران باردار ايمن هستند. از جمله اين درمان‌ها کرايوتراپي يا سرمادرماني را مي‌توان ذکر کرد که هيچ خطري براي مادر يا جنين ندارد. اين درمان حتما بايد قبل از تولد نوزاد انجام شود وگرنه مکيدن پستان مادر توسط نوزاد باعث ايجاد ضايعات پوستي و مخاطي دهان و حتي نواحي داخلي‌تر مانند حنجره مي‌شود. درمان کرايوتراپي هر 2 هفته يکبار انجام مي‌شود و دوره درمان بايد کامل شود. بعد از آن مي‌توان گفت ضايعه ريشه‌کن شده است.

نگاه متخصص بيماري‌هاي زنان و زايمان

دکتر طاهره افتخار/عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم‌پزشکي تهران

شايد منشا اين ضايعه، زگيل تناسلي باشد

بروز زگيل در ناحيه پستان بسيار ناشايع است ولي غيرممکن هم نيست. بايد مشخص شود چه کسي چنين تشخيصي داده. شايد تشخيص اشتباه بوده و لازم باشد که نمونه‌برداري از هاله پستان انجام شود. البته اين کار در دوران بارداري خطر دارد چون هاله پستان در زنان باردار پرخون است و احتمال خونريزي غيرعادي و زياد وجود دارد. اگر واقعا اثبات شود که ضايعات ايشان زگيل هستند، به احتمال زياد زگيل در ناحيه تناسلي وجود داشته که از طريق دست‌هاي آلوده و تماس آن با پستان به اين نقطه منتقل شده است. البته در اين صورت بايد زگيل در ناحيه تناسلي هم مشاهده شود. تغييرات فيزيولوژيک در خانم‌هاي باردار به علت تاثير هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون در بدن ايجاد مي‌شود. اين تغييرات را در سطح پوست آرئول يا هاله پستان مثل افزايش پيگمانتاسيون يا تيره شدن رنگدانه‌هاي پوستي هاله نيز مشاهده مي‌کنيم.

تغييرات ديگري هم در نوک و اطراف پستان ديده مي‌شود که تقريبا همه آنها طبيعي هستند و البته اين احتمال را هم نبايد دور از ذهن دانست. گاهي ممکن است جوش چرکي يا همان فوليکوليت موي اطراف هاله يا التهاب سلول‌هاي فوليکولي اين شک را به وجود آورده باشد که زگيل روي پستان ايجاد شده ولي افتراق زگيل از ضايعات ديگر توسط متخصصان پوست کار آساني است.

کد N1009076

وبگردی