آفتاب

دبیرکل سازمان ملل: شرکت‌کنندگان در اجلاس سوریه در وین انعطاف‌پذیری نشان دهند

دبیرکل سازمان ملل: شرکت‌کنندگان در اجلاس سوریه در وین انعطاف‌پذیری نشان دهند

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار انعطاف پذیری شرکت‌کنندگان در اجلاس بین‌المللی بررسی بحران سوریه در وین شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مذاکرات بین‌المللی به منظور پایان دادن به جنگ داخلی سوریه با حضور شماری از کشورها مرتبط با این بحران در وین، پایتخت اتریش، برگزار می‌شود. آمریکا، روسیه، ترکیه، عربستان سعودی و ایران به عنوان کشورهای دارای بیشترین نفوذ در حل و فصل این بحران وزیران خارجه خود را به این اجلاس اعزام کرده‌اند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، ضمن ابراز امیدواری در این مورد که این نشست بتواند راهی برای پایان دادن به فاجعه انسانی ناشی از جنگ داخلی سوریه بیابد، از تمامی شرکت‌کنندگان خواسته است از خود "انعطاف پذیری" لازم را بروز دهند.

به گزارش بی.بی.سی پیش از این هم چندین نشست بین‌المللی برای مذاکره پیرامون حل بحران سوریه برگزار شده اما این نخستین باری است که از ایران هم برای حضور در چنین اجلاسی دعوت به عمل آمده است. بان کی مون که در یک نشست خبری در مادرید، اسپانیا، سخن می‌گفت، با استقبال از حضور ایران در اجلاس وین گفت که از اینکه مقامات ارشد چندین کشور برای وضعیت سوریه تشکیل جلسه داده اند دلگرم شده است.

دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که شرکت کنندگان، با هر دیدگاه و نگرش سیاسی که دارند، با این موضوع به شکلی انعطاف پذیر برخورد کنند و به جای دنبال کردن "نگرش محدود ملی، از خود کیفیت رهبری جهانی نشان دهند." وی گفت که هر چه جنگ داخلی سوریه طولانی‌تر شود، رنج بیشتری بر مردم آن کشور و جهانیان وارد خواهد شد و فاجعه انسانی ناشی از آن ابعاد وسیعتری می‌گیرد و تاکید ورزید که "مانند همیشه، تکرار می‌کنم که این بحران راه حل نظامی ندارد."

مانع اصلی در راه پایان جنگ سوریه آینده بشار اسد است

مهمترین مساله‌ای که اجلاس وین با آن مواجه است توافق بر سر موقعیت و آینده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است. خانواده اسد، که از اقلیت پیروان آئین علوی‌ است، حدود چهل و پنج سال پیش قدرت را در سوریه در دست گرفت و به گفته مخالفان، سیاستی "تبعیض آمیز و سرکوبگرانه" را علیه مردم این کشور و به خصوص اکثریت سنی دنبال کرده است.

مخالفان حکومت سوریه، که از حمایت کشورهای غربی، اکثر کشورهای عربی و ترکیه برخوردارند، با اظهار اینکه نمی‌توان به تعهدات بشار اسد اعتماد کرد، گفته‌اند شرط آنان برای پذیرش راه حل مصالحه‌آمیز برای بحران کنونی، کنار رفتن اوست. به گفته آنان، به زمین گذاشتن اسلحه بدون برآورده شدن چنین شرطی صرفا به معنی برداشتن فشار از حکومت خانواده اسد است تا به محض تثبیت در قدرت، سیاست پیشین خود را با شدت بیشتری دنبال کند.

در مقابل، حکومت سوریه، تاکید دارد که بشار اسد رئیس جمهوری قانونی است و راه حل بحران کنونی باید شامل توقف فعالیت مخالفان و ادامه حکومت او باشد.

جنگ داخلی سوریه نه تنها به بزرگترین فاجعه انسانی خاورمیانه تبدیل شده، بلکه سیل مهاجران سوری به سوی کشورهای اروپایی باعث شده که دامنه این بحران از محدوده این منطقه نیز فراتر رود و انگیزه بیشتری را برای مصالحه جهت حل و فصل آن پدید آورد.

انتهای پیام

کد N1009004

وبگردی