آفتاب
نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد؛

تاثیر تغییرات اقلیمی بر زندگی و چرخه غذایی موجودات

تاثیر تغییرات اقلیمی بر زندگی و چرخه غذایی موجودات

پژوهش جدیدی که توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه ویسکانسین مدیسون به انجام رسیده، زوایای دیگری از تغییرات اقلیمی بر روی زندگی و چرخه غذایی موجودات را آشکار می سازد.

به گزارش خبرنگار مهر، تردیدی نیست که تغییرات اقلیمی بر زیست بوم جهانی تاثیر می گذارد. در این میان، پژوهش جدیدی که در مورد تاثیر باد بر روی چرخه غذایی به انجام رسیده، جنبه های بیشتری از این قضیه پیچیده را روشن می سازد.

شته حشره ای کوچک و سبز رنگ است که آفتی برای مزارع دانه سویا به حساب می آید. کفشدوزک آسیایی نیز که در این مزارع حضور دارد، شکارچی طبیعی این حشره است. کفشدوزک آسیایی با پرواز کردن، خود را به شته می رساند و آن را می خورد.

دانشمندان در این میان متوجه تاثیر باد بر تعداد این دو حشره شدند. مقایسه تعداد شته ها در مزارع دارای باد و مزارع بدون باد نشان داد که شمار این حشرات در مزارعی که دارای باد تند هستند دو برابر مناطق بدون باد است. همچنین تعداد کفشدوزک های آسیایی در مزارع بدون باد ۶۰ درصد بیشتر از مزارع دارای باد بود.

دانشمندان این تفاوت چشمگیر را با استفاده از فرآیند معمول شکار شته توسط کفشدوزک آسیایی تفسیر کردند. کفشدوزک آسیایی به خاطر وزن زیاد خود به شدت تحت تاثیر باد قرار دارد و وزش باد می تواند به انحراف مسیر پرواز این حشره و در نتیجه از دست دادن شکار بیانجامد. در واقع باد نقش ناجی را برای شته دارد. به این ترتیب مشخص شد ورزش باد به سود شته بوده و موجب افزایش شمار آنها می شود و در مقابل، عاملی محدود کننده برای کفشدوزک آسیایی است.

کد N1008955

وبگردی