آفتاب
پس از دیدار با ظریف و در جمع خبرنگاران:

موگرینی: ترکیب نشست وین یک دستاورد بزرگ است

موگرینی: ترکیب نشست وین یک دستاورد بزرگ است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ترکیب نشست وین یک دستاورد بزرگ دانست و گفت: همانطور که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل گفت باید طرفها انعطاف پذیری نشان دهند و اجازه دهندکه این فضای سیاسی گسترش یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امورخارجه کشورمان در وین دیدار و گفتگو کردند.

دیدار موگرینی و  ظریف بعنوان بخشی از گفتگو های صلحی است که هدف آن یافتن راه حلی بین المللی برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با وزیر خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران گفت: حضور همه بازیگران مهم منطقه ای و بین المللی در وین برای حل بحران سوریه بسیار مهم است.

فدریکا موگرینی با حضور در جمع خبرنگاران در مقابل هتل امپریال وین گفت: بازیگرانی که مرتبط با موضوع سوریه هستند سعی خواهند کرد محدوده مشترکی برای هم تعریف کنند تا یک فرایند سیاسی برای دستیابی به راه حل  بحران سوریه اغاز شود.

وی افزود: ما بررسی خواهیم کرد که ایا کارهایی که با امریکا و روسیه در هفته های گذشته انجام داده ایم ایا این امکان را می دهد که به این فضای باز سیاسی برسیم تا در نهایت فرایند سیاسی انتقال قدرت در سوریه را اغاز کنیم.

موگرینی با اشاره به اینکه این هدف اصلی مذاکرات است گفت: دیدارهای دوجانبه ای روز پنج شنبه داشته و دیدارهایی هم برای روزجمعه درحال برنامه ریزی است.

وی درپاسخ به این سوال که ایا شما انتظار دارید سازشی بین طرف ها انجام شود گفت: به نظر من هم اکنون این سازش به شکلی وجود دارد, اینکه همه طرفها این تعهد را داشتند که به اینجا بیایند و امشب و فردا دور یک میز بنشینند, این خود یک نقطه شروع مهم است. یک هفته پیش تصور چنین چیزی سخت بود. بنابراین از همه می خواهم این گام را بعنوان یک گام مهم درنظر بگیرند همانطور که بان کی مون گفت ما باید سعی کنیم انعطاف از خود نشان دهیم و اجازه بدهیم این فضای سیاسی رشد کند و به نتیجه برسد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: اگر روز جمعه همه چیز بخوبی پیش برود ,می تواند راه این فرایند را باز کند و آغاز دیدارهای اینده باشد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا در جمع خبرنگاران گفت اینکه توانسته ایم نشستی با این ترکیب در وین داشته باشیم یک دستاورد بزرگ است.

فدریکا موگرینی گفت: من ساعتی پیش نشستی دوجانبه با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران برگزار کردم و بر این باورم که بسیار مهم است که در نشست روز جمعه در وین همه طرفها و بازیگران مرتبط منطقه ای و بین المللی سر یک میز مذاکره حضور خواهند داشت و تلاش خواهند کرد که زمینه ای مشترک برای آغاز فرایند سیاسی برای یافتن راه حل بحران سوریه پیدا کنند. باید ببینیم کارهایی که با هماهنگی آمریکا و روسیه طی روزها و هفته های اخیر صورت گرفته است می تواند به ما کمک کند که فضای سیاسی لازم را ایجاد و احتمال برگزاری نشست های پیگیری را داشته باشیم و فرایندی را که ما را به سمت انتقال سیاسی در سوریه رهنمون کند آغاز کنیم. این هدف نشست های دوجانبه ای است که امشب در حال برگزاری آن هستیم تا زمینه را برای نشست های فردا آماده کنیم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اینکه آیا انتظار دارید بشار اسد سر میز مذاکره امتیاز بدهد گفت فکر می کنم پیش از این امتیاز و مصالحه ای منطقی و مرتبط صورت گرفته است که همه طرفها در وین امشب حاضرند و فردا در نشست شرکت خواهند کرد. آنها پذیرفته اند که سر یک میز مذاکره حاضر شوند و این یک نقطه آغاز خوب است این درحالی است که همین یک هفته پیش، پیش بینی این رویداد بسیار دشوار بود. بنابراین من از همه طرفها دعوت می کنم این مسئله را یک اقدام مرتبط تلقی کنند و باید این دستاورد حفظ شود و همانطور که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل گفت باید طرفها انعطاف پذیری نشان دهند و اجازه دهند که این فضای سیاسی گسترش یابد و منجر به نتیجه شود. و اگر مسایل فردا به خوبی پیش برود می توانیم این فضا را ایجاد کنیم و پس از آن نشست های پیگیری برگزار خواهد شد و درواقع اینکه توانسته ایم نشستی با این ترکیب داشته باشیم یک پیشرفت قابل توجه است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلاش روسیه را برای فراهم کردن مقدمات مذاکرات حل بحران سوریه که روز پنجشنبه در وین آغاز شد ستود.

موگرینی در مرکز روابط بین الملل ایتالیا در رم تاکید کرد :« روسیه به شکلی سرنوشت ساز برای حضور همه طرفها در این نشست موثر بود.»رئیس دستگاه دیپلماتیک اروپا در پاسخ به سوال خبرگزاری «نوووستی» گفت :« روسیه به خوبی می داند عملیات نظامی آن در سوریه باید با تلاشهای مناسب در زمینه دیپلماتیک و سیاسی تکمیل شود.»

کد N1008942

وبگردی