آفتاب

امضای قراردادهای میلیاردی و "غیرمنتظره" میان آلمان و چین

امضای قراردادهای میلیاردی و "غیرمنتظره" میان آلمان و چین

چین و آلمان قراردادهای میلیاردی با یکدیگر امضا کردند. صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر چین در یک نشست خبری هم‌چنین نگرانی‌ها در باره کم‌رنگ شدن نقش آلمان به عنوان شریک تجاری اصلی چین در اتحادیه اروپا را بی‌مورد دانستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به کشور چین همراه با امضای قراردادهای کلان اقتصادی میان دو کشور بوده است. شرکت ایرباس ۱۳۰ فروند هواپیمای مسافربری به ارزش ۱۷ میلیارد دلار به چین خواهد فروخت. یک مقام دولتی چین این قرارداد را "یکی از بزرگترین" قراردادهایی خوانده که چین تا کنون به امضا رسانده است.

۱۰۰ فروند از این هواپیماها از نوع A320 و ۳۰ فروند دیگر از نوع A330 هستند. کمپانی ایرباس در شهر تیانجین چین، دارای یک کارخانه مونتاژ است. رقیب اصلی ایرباس در چین کمپانی آمریکایی بوئینگ است و هر دو سرسختانه برای تصاحب بازار سودآور چین رقابت دارند.

کمپانی آلمانی "فویت" (Voith) نیز برای اجرای پروژه‌های مشترک با یک شرکت عمرانی چینی توافق‌هایی انجام داده است.

به گزارش دویچه‌وله، کمپانی فویت که دفتر مرکزی آن در شهر هایدن‌هایم قرار دارد، در زمینه ساخت و توسعه فناوری‌در عرصه‌های انرژی، گاز و نفت، کاغذ، مواد خام و حمل و نقل فعالیت می‌کند.

این قراردادها در حضور آنگلا مرکل و لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین امضا شدند. جدا از ارزش اقتصادی کلان این قراردادها نکته‌قابل اهمیتی که در امضای این اسناد جلب نظر می‌کند این است که اصولا در این سفر انتظار حصول چنین توافق‌هایی نمی‌رفت.

صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر چین با یکدیگر در مورد گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور از جمله همکاری بازارهای بورس فرانکفورت و شانگهای برای ایجاد "مشارکت انتفاعی" به توافق رسیدند.

اطمینان خاطر

مرکل و لی‌کچیانگ در یک نشست خبری مشترک نگرانی‌ها در مورد کم‌رنگ شدن نقش آلمان به عنوان شریک تجاری اصلی چین در اتحادیه اروپا را بی‌مورد دانستند. صدراعظم آلمان در یک نشست خبری مشترک بر وجهه بسیار خوبی که کشورش در چین دارد، تأکید کرد.

به تازگی شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین به همراه همسرش در سفری به انگلیس مورد استقبال اعضای خانواده سلطنتی و وزیران دولت این کشور قرار گرفت.

در این سفر چین و انگلیس تفاهم‌نامه‌های اقتصادی کلانی را با یکدیگر به امضا رساند. چین همچنین برای مشارک در ساخت نیروگاهی هسته‌ای در جنوب غربی بریتانیا اعلام آمادگی کرده و گفت که یک سوم هزینه‌ساخت را که بالغ بر ۶ میلیارد پوند می‌شود، تقبل می‌کند.

لی در دیدار با آنگلا مرکل گفت که چین قصد ندارد، وارد یک "رقابت ظاهری" شود بلکه مسئله برای این کشور تنها کشف فرصت‌های جدید همکاری است.

ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان چین و اروپا از دیگر موضوعاتی بود که مرکل و لی‌که‌چیانگ در باره آن با یکدیگر صحبت کردند. صدراعظم آلمان گفت که این کشور از تصویب "بسیار سریع" توافق‌نامه سرمایه‌گذاری میان اتحادیه اروپا و چین حمایت کامل خواهد کرد چرا که چنین توافق‌نامه‌ای پیش‌شرط انجام بررسی‌ها و سنجش امکان ایجاد یک منطقه آزاد تجاری است.

نخست‌وزیر چین نیز در مقابل گفت که این کشور به همکاری‌های گسترده در زمینه‌های صنعتی و انفورماتیک تمایل شدیدی دارد.

در کنار مسائل اقتصادی چین و آلمان از همکاری تنگاتنگ سیاسی برای یافتن راهکاری در حل بحران سوریه خبر دادند. لی که‌چیانگ سازمان ملل متحد را ابزاری مناسب برای حل این بحران خواند و وعده داد که کشورش کمک‌های بشردوستانه بیشتری را به کشورهای منطقه که پذیرای پناهجویان سوری شده‌اند، اختصاص خواهند داد.

چین یکی از کشورهای شرکت‌کننده در نشست سوریه در وین است.

انتهای پیام

کد N1008901

وبگردی