آفتاب

لزوم توسعه برنامه‌های بازگشت بیماران روان به اجتماع

لزوم توسعه برنامه‌های بازگشت بیماران روان به اجتماع

یک روان پزشک با بیان اینکه توسعه برنامه های بازگشت بیماران روانی به اجتماع باید بدون تردید؛ دنبال شود، تاکید کرد: طراحی، اجرا و ارائه برنامه ها و مدل های گوناگون توانبخشی روانی اجتماعی با هدف بازگشت بیماران به اجتماع می تواند به این تردید پایان دهد.

دکتر جعفر بوالهری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه توانبخشی روان پزشکی در چند دهه اخیر دستاوردهای بزرگ پزشکی، اجتماعی و انسانی داشته است، گفت: در حال حاضر حقوق فردی، خانوادگی و اجتماعی بیماران شدید روان پزشکی و خانواده آن ها به رسمیت شناخته شده است و رعایت آن با جدیت توصیه می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دولت ها، وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط با سلامت و توانبخشی روانی اجتماعی در زمینه درمان و توانبخشی با روش های سنتی و قدیمی و یا حرکت به سوی جنبش روانی و اجتماعی و برگشت دادن بیماران به جامعه و حقوق آن ها در تردید هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: طراحی، اجرا و ارائه برنامه ها و مدل های گوناگون توانبخشی روانی اجتماعی با هدف بازگشت بیماران به اجتماع می تواند به این تردید پایان دهد.

بوالهری با اشاره به اینکه انجمن های علمی و صنفی روان پزشکی و نهاد های توانبخشی روانی اجتماعی باید بدون تردید در توسعه برنامه های بازگشت بیماران روان به اجتماع تلاش کنند، خاطرنشان کرد: باتوجه به برنامه های بازگشت بیماران به اجتماع، باید مدل ها و رویکردهای جدید خدمات سلامت روان به صورت کلان ارائه شود.

این روان پزشک در پایان یادآور شد: برنامه های آموزش مهارت های زندگی مستقل اجتماعی ازجمله برنامه بازگشت به اجتماع است که در ایران با تایید و نظارت مداوم اجرا می شود اما امید است تا جنبش های موفق مشارکت خانواده ها و بیماران و به خصوص انجمن های علمی و مردم نهاد در این برنامه ها بیش از پیش افزایش پیدا کند.

انتهای پیام

کد N1008708

وبگردی