آفتاب

احتمال پیروزی مطلق حزب عدالت و توسعه در انتخابات ترکیه

احتمال پیروزی مطلق حزب عدالت و توسعه در انتخابات ترکیه

نظرسنجی های جدید در ترکیه نشان می دهند حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان در انتخابات آینده پیروز مطلق میدان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر نقل از رویترز، نظرسنجی های جدید در ترکیه نشان می دهد اقبال عمومی به حزب حاکم عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان افزایش یافته است.

در نظرسنجی موسسه تحقیقاتی «ای اند جی» حزب رجب طیب اردوغان ۶ درصد بیشتر از گذشته محبوبیت پیدا کرده است و به نظر می رسد در انتخابات پارلمانی آینده بتواند بر رقبای خود پیروز شود.

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که حزب عدالت و توسعه می تواند در انتخابات زودهنگام آینده، آرا کافی را برای تشکیل دولت اکثریت تک حزبی به دست آورد.

حزب عدالت و توسعه در انتخابات ۷ ژوئن برای نخستین بار از سال ۲۰۰۲ میلادی نتوانست اکثریت مطلق آرا را به دست آورد.

بسیاری از کارشناسان سیاسی در ترکیه حوادث تروریستی چند ماه اخیر و موضع گیری اردوغان را عامل این شکست انتخاباتی ارزیابی می کنند. در آخرین مورد از این حملات که در آنکارا رخ داد، بیش از ۱۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

بر اساس نظرسنجی این موسسه حزب عدالت و توسعه در انتخابات ماه نوامبر می تواند تقریباً نیمی از آرا را کسب کند که در این صورت در مقابل حزب راست گرای جمهوری خواه خلق ترکیه پیروز میدان خواهد بود.

گفتنی است در انتخابات ژوئن حزب اردوغان تنها توانست ۴۰ درصد از آرا را کسب کند و مجبور شد دولت ائتلافی با احزاب مخالف تشکیل دهد.

کد N1008679

وبگردی