آفتاب

چرا مخالفین روسیه در منطقه ناراحتند

چرا مخالفین روسیه در منطقه ناراحتند

در پی نقش آفرینی موثر روسیه در تحولات سوریه، اخیراً برخی کشورها که قبلا علیه نظام بشار اسد و در غالب محور غربی- عربی فعالیت داشته اند ، مخالفت هایی با فعالیت مسکو در سوریه ابراز داشته اند.

نقش آفرینی اخیر روسیه در تحولات سوریه که در نتیجه ناکارآمد بودن جریان ائتلاف ضد داعش و همچنین درخواست دمشق از کشورهای همراه برای کمک و مساعدت به آن کشور صورت گرفت تاکنون نتایج ملموس و کم و بیش قابل توجهی در مقابله با گروههای تروریستی داشته و می تواند تاثیرات مهم امنیتی برای خاورمیانه ببار آورد.
در شرایط فعلی سئوال مهم این است که چرا کشورهای مخالف حکومت اسد در سوریه امروز در مقابل اقدامات روسیه برای سرکوب جریان تروریستی داعش و دیگر گروهها قرار گرفتند ؟

برای پاسخ چندین عامل را می توان نام برد:
- بازگشت مسکو به تحولات میدانی در سوریه می تواند به ارتقای جایگاه آن در خاورمیانه بیانجامد و نقش بیشتری به کرملین برای آینده ببخشد.
- کشورهای مخالف روسیه نگران درهم شکستن گروههای تروریستی هستند چرا که تاکنون این گروهها در راستای اهداف آنها فعالیت کردند
- شکل گیری فضای جدید سیاسی - امنیتی منطقه به ترتیبات جدیدی فراتر از شکل و شمایل گذشته در حال شکل گیری است که در آن صورت نقش مخالفان بسیار کمرنگ خواهد شد.
- تلاش مخالفان حکومت بشار تا کنون براندازی بوده ولیکن بدلایل روشن این کار عملیاتی نشده و آنها اینک مجبورند با شرایط جدید یعنی ادامه روند فعلی حکومت سوریه و حتی تثبیت آن همراه شوند.
- با به میدان آمدن روسیه و عقب زدن جریان غربی- عربی به نظر می رسد سیاستهای این مجموعه نیز با فراز و نشیب همراه خواهد شد و برای همین این مخالفت نیز هزینه بردار خواهد بود.
- تلاش کشورهای عرب منطقه برای رساندن خود به مسکو و تطمیع آن نشانگر نگرانی آنها از آینده تحولات و شکست سیاستهایشان می باشد.
- در سایه ناکامی جریان غربی - عربی در تحولات سوریه به نظر می رسد جریان مقاومت نیز از این پس نقش فعالتری در چشم انداز آتی این جغرافیای مهم جهانیبازی خواهد کرد و در نتیجه مخالفان هم به همان اندازه مجبور به عقب نشینی هستند.

کوتاه سخن اینکه برهم زنندگان روزهای گذشته ثبات و آرامش خاورمیانه امروز نقش خود را پایان یافته و بی نتیجه می دانند و برای اینکه در پازل آینده تحولات سهم داشته باشند اینک لباس مخالفان را بر تن کرده اند تا نشان دهند که با وجود شکست همچنان می خواهند در میدان بمانند.

در عین حال ناکامان سیاسی عرصه سوریه اکنون با به میدان کشاندن بازیگران مهم منظقه ای و بین المللی بدنبال یک راه حل سیاسی آبرومندانه هستند تا چنین القا کنند که روند نظامی در سوریه رو به اتمام بوده و چشم انداز تحولات آتی با رویکردهای سیاسی آنها در حال  شکل گیری است ولی بطور حتم روزهای اینده در وین نشان می دهد چقدر این سخن آنها وجاهت دارد.

کد N1008534

وبگردی