آفتاب
ظریف در بدو ورود به وین:

بدون ایران دستیابی به راه حل معقول برای سوریه غیر ممکن است

بدون ایران دستیابی به راه حل معقول برای سوریه غیر ممکن است

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران برای شرکت در نشست سوریه شرطی نپذیرفته است، تاکید کرد: بدون حضور ایران امکان رسیدن به یک راه حل معقول برای سوریه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، «محمد جواد ظریف» امروز هنگام ورود به فرودگاه وین برای شرکت در  نشست بین المللی سوریه ، گفت: تلاش های بین المللی برای پایان دادن به بحران سوریه که یک بحران ناشی از مداخله خارجی در سوریه و تقویت گروههای افراطی است، مدتهاست که در جریان است .

وی افزود: ظاهرا کسانی که در این تلاش ها شرکت داشتند به این نتیجه رسیده اند که بدون حضور ایران امکان رسیدن به یک راه حل معقول و منطقی برای سوریه وجود ندارد.

ظریف گفت:جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید داشته است مردم سوریه باید درباره آینده این کشور تصمیم گیری کنند و این مهم فقط مربوط به مردم سوریه است.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه دیگران باید از مداخله در مسائل سوریه خودداری کنند،تاکید کرد: ما باید راه رسیدن به  یک وحدت ملی در سوریه و همکاری وهمراهی همه برای مبارزه با افراط و ترور در این کشور را تسهیل نماییم .

ظریف گفت: جمهوری اسلامی ایران با این سیاست به این اجلاس آمده تا دیدگاهها و راهکار های خود را برای رسیدن به راه حل برای بحران سوریه که به  کشتار و آوارگی مردم سوریه منجر شده است،  ارائه دهد.

ایران برای شرکت در نشست سوریه شرطی نپذیرفته است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایران هیچ گاه برای حضور در مجامع بین المللی شرطی را نمی پذیرد.

وی درپاسخ به این سوال که ایران با چه شرایطی در این نشست حضور دارد، تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه برای حضور در مجامع بین الملل شرطی را نمی پذیرد و معتقدیم که ایران یک دولت و کشور ثبات بخشی به منطقه بوده و نمی شود برای حضور درایران شرطی قائل شد و لذا در این نشست هیچگاه شرطی برای حضور ایران مطرح نشده و اگر بود،تهران نمی پذیرفت.

ظریف همچنین با بیان اینکه همواره تاکید کرده ایم که راه حل سوریه باید مبتنی بر اصولی باشد که این اصول مورد پذیرش همه است، افزود: این اصول شامل  مبارزه با تروریسم ، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و احترام به حق مردم این کشور برای تعیین سرنوشت خودشان است.

ظریف گفت: هر طرحی برای حل بحران سوریه باید شامل مراحل  توقف درگیری ها و مبارزه جمعی با تروریسم ،حکومت وحدت ملی و رسیدن به یک راه حل دائمی ، گفت وگوههای بین مردم و گروههای سوری باشد  و ما آمادگی داریم این موضوعات را دراین جلسه مطرح کنیم .

ظریف همچنین در باره اینکه آیا در خصوص برجام نشستی برگزار می شود،با تایید این نشست گفت : وزیران خارجه ایران و آمریکا امروز منحصرا مذاکره هسته ای خواهند داشت و با  خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم گفت وگوهایی درزمینه برجام و مسائل منطقه ای خواهیم داشت.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور افزود:  مباحث برجام ،راکتور اراک و سایر بحث هایی که برای اجرای برجام ضروری است در این نشست مطرح می شود.

ظریف در پاسخ به این سوال که زمان اجرای برجام کی خواهد بود، گفت : زمان اجرای برجام هر زمانی است که نیازها ی ما برای شروع اجرای برجام عملی شود.

 

کد N1008508

وبگردی