آفتاب
با وجود تداوم اختلاف نظر با پکن؛

استرالیا از عزم خود برای برگزاری مانور نظامی مشترک با چین خبر داد

استرالیا از عزم خود برای برگزاری مانور نظامی مشترک با چین خبر داد

استرالیا با وجود جو ناآرامی که به دلیل اقدامات مداخله جویانه واشنگتن بر دریای چین جنوبی حاکم است، مانعی برای برگزاری رزمایش مشترک پکن – کانبرا نمی بیند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، استرالیا امروزپنجشنبه از تداوم مانورهای دریایی مشترک با چین خبر داد. این درحالیست که آمریکا به عنوان متحد نزدیک دولت کانبرا در اقدامی تحریک کننده که اواسط هفته جاری اتفاق افتاد، حریم آبی چین را در اطراف جزایر «اسپارتلی» در دریای چین جنوبی نقض کرد.

جالب آنکه «ماریس پاین» وزیر دفاع استرالیا ضمن حمایت از اقدام آمریکا که ادعا می شود در راستای برخورداری از حق آزادی کشتیرانی صورت گرفته است، دولت کانبرا را از اتهام همدستی با واشنگتن مبرا دانسته و اعلام کرد: دو فروند کشتی متعلق به نیروی دریایی سلطنتی استرالیا همچنان در مشایعت کشتی های چینی به تمارین نظامی خود در ساحل جنوب شرقی چین و نزدیکی جزایر تحت مناقشه اسپارتلی ادامه می دهند.

استرالیا پیشتر در سال ۲۰۱۰ مانور دریایی مشترکی را با چین انجام داده بود و رزمایش اخیر هم احتمالا طی روزهای آتی انجام خواهد شد.

آمریکا و استرالیا سیاست مشابه ای را در منطقه آسیا – پاسیفیک دنبال می کنند و «جولی بیشاپ» وزیر امور خارجه استرالیا به تازگی از تفاهم دو کشور در قبال مسئله برخورداری از حق کشتیرانی در این منطقه سخن گفته بود.

کد N1008282

وبگردی