آفتاب

امام جمعه یزد: شهید مصطفی خمینی استوانه دوم انقلاب بود

امام جمعه یزد: شهید مصطفی خمینی استوانه دوم انقلاب بود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: شهید مصطفی خمینی استوانه دوم انقلاب بود. او پشت و پناه انقلابیون در داخل و خارج بود. در نجف در جلسات مختلفی شرکت و در همه چیز اجتهاد می کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، آیت الله محمدرضا ناصری در مراسم بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی با تشکر از موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و دیگر مسوولانی که در برگزاری این مراسم کمک کردند، اظهار کرد: شهید مصطفی خمینی هم مظلوم مرد و هم مظلوم ماند چون امام هیچ وقت خوش نداشت از خودشان تعریفی کنند و به خاطر اخلاص و تقوای خدایی ای که داشت خودش را به خدا سپرده و همه چیز را با او معامله کرده بود.

خطیب جمعه یزد خاطرنشان کرد: پایه و اساس انقلاب امام، خدایی بود و ایشان سعی داشتند حاکمیت خدا را روی زمین اجرا کنند و بندگان را به سوی خدا سوق دهند. امام خمینی با نیت الهی که داشت و قربی که پیدا کرده بود کمک کرد که این حرکت خدایی شود.

ناصری افزود: در ایران انقلاب های زیادی همچون انقلاب مشروطه رخ داده که هر کدام نقصی داشته و در مسیر راه مانده است اما انقلاب امام خمینی یک انقلاب کامل بود و تمام نقص های موجود در انقلاب ها و حرکت های قبلی در این انقلاب برطرف شد. در واقع، باید انقلاب و امام برای علما و مراجع نجف نیز شناخته می شد تا اشکالاتی که در مشروطه پیش آمد تکرار نشود.

وی اظهار کرد: انقلاب دارای سه مرحله است که هر کدام کمک کننده مرحله بعدی است. حلقه اول حرکت انقلاب، قم بود. امام برای اینکه مردم راه را پیدا کنند و انقلاب برای آنها گم نباشد برنامه ریزی کرد و به مردم آگاهی بخشید و آنها را بیدار کرد.

امام جمعه یزد افزود: در این راه امام به زندان رفت و بعد از 15 خرداد که ماهیت رژیم فاش شد و امام از زندان آزاد شدند دوباره دست به روشنگری و آگاهی دادن به مردم زدند.

ناصری تصریح کرد: حلقه دوم انقلاب از زمانی شروع شد که امام به ترکیه و سپس نجف رفتند و در آنجا بسیاری از مجتهدین پای درس امام آمدند و فهمیدند که امام خمینی از نظر مباحث علمی و فقهی از فهم بالایی برخوردارند و در آنجا علمیت امام بر همه بزرگان و علما ثابت شد.

وی خاطرنشان کرد: علما و مراجع نجف فهمیدند که امام مردی خدایی است که هوس قدرت و ریا در سر ندارد و جهاد عبادی امام بر همه آشکار و بدین ترتیب، حلقه دوم انقلاب کامل شد و کسی علیه امام و انقلاب حرفی نزد و در آن زمان بود که امام مبحث حکومت اسلامی را مطرح کرد.

امام جمعه یزد اظهار کرد: حلقه سوم این حرکت، سفر به پاریس بود. وقتی امام به پاریس می رود حدود 400 مصاحبه انجام می دهند و در تمام مصاحبه ها آن چه مرام اسلام و انقلاب است را برای تمام دنیا معرفی می کنند و بدین صورت، تمام دنیا فهمیدند که امام شخصیت والایی است و آرمان بزرگی دارد.

ناصری اضافه کرد: بعد از چند روز اقامت در پاریس، امام وارد ایران می شود و آن موقع نتیجه می گیرد و انقلاب پیروز می شود.

وی در مورد شخصیت سید مصطفی خمینی گفت: مصطفی همیشه در کنار امام بود و برنامه ریزی ها را به همراه امام درست رصد می کرد. 15 خرداد را هم مدیریت کرد و زمینه شوق انقلابیون بودند. در نجف هم از نظر علمی، سیاسی و شجاعت شناخته شده بود و کمک بسیاری برای شناخت و پیاده کردن مسائل انقلاب به طلاب نجف و دیگر کشورها کرد.

امام جمعه یزد تصریح کرد:مصطفی استوانه دوم انقلاب بود و پشت و پناه انقلابیون در داخل و خارج بود. در نجف در جلسات مختلفی شرکت می کرد و یک دانشمند بزرگ بود و در همه چیز اجتهاد می کرد و در برخی از مسائل همچون فلسفه و ادبیات نظرات مختلفی داشت.

انتهای پیام

کد N1008274

وبگردی