آفتاب

عفو بین الملل حمله ائتلاف عربی به بیمارستان پزشکان بدون مرز در یمن را عمدی خواند

عفو بین الملل حمله ائتلاف عربی به بیمارستان پزشکان بدون مرز در یمن را عمدی خواند

عفو بین‌الملل ضمن هشدار نسبت به اینکه بمباران بیمارستان وابسته به سازمان پزشکان بدون مرز در استان صعده یمن موجب افزایش سطح جنایات جنگی می‌شود خواهان آغاز تحقیقات فوری، جامع و مستقل درخصوص علت وقوع این حادثه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سبأ یمن، فیلیپ لوثر، مدیر امور خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل اظهار داشت: به نظر می‌رسد حمله به بیمارستان حیدان حمله‌ای غیرقانونی بوده و موجب زخمی شدن شماری از غیرنظامیان و تخریب بیمارستان شده است.

این مسوول اظهار داشت: حملات هوایی متوالی به یمن نشاندهنده عمدی بودن حمله به این بیمارستان است.

وی تاکید کرد که باید تمامی بیمارستان‌ها و واحدهای پزشکی در تمامی شرایط مورد حمایت قرار گیرند. تخریب این بیمارستان یعنی زیان وارد کردن به ادارات این بیمارستان در ارائه کمک‌های درمانی به غیرنظامیان.

در بیانیه سازمان ملل آمده است که کارکنان سازمان پزشکان بدون مرز وقوع این حمله را تاکید کردند و افزودند که آنها قبل از فرار از بیمارستان شاهد دو حمله هوایی متوالی بوده‌اند.

رئیس تیم سازمان پزشکان بدون مرز در یمن تاکید کرد که ائتلاف عربستان، مختصات تمامی بیمارستان‌های پزشکان بدون مرز از جمله بیمارستان حیدان را دارد.

در همین حال رئیس بیمارستان مذکور اظهار داشت که این بیمارستان به استثنای اتاق‌های انبار به طور کامل تخریب شده است.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود تاکید کرد که باید تحقیقات جامعی درخصوص علت حمله به بیمارستان‌ها و بیماران به جای حمایت از آنها طبق قانون بین‌المللی حقوق بشر صورت گیرد.

این سازمان با اشاره به اینکه این حمله اولین حمله به بیمارستان‌ها در استان صعده از زمان آغاز تجاوزات عربستان از مارس گذشته نبوده است بلکه حمله دیگری نیز به بیمارستان رازح در این استان در ماه سپتامبر صورت گرفت که موجب کشته شدن شش بیمار و زخمی شدن شش تن دیگر شد.

این در حالی است که محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان در واکنش به محکومیت این حمله از سوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت که جنگنده‌های ائتلاف عربی این بیمارستان را مورد حمله قرار نداده و نیروهای سعودی در لحظه وقوع حادثه در صعده حضور نداشته‌اند.

وی افزود: نیروهای ائتلاف مختصات دقیق این بیمارستان را که در بین مناطق ممنوعه قرار گرفته است، در اختیار داشته‌اند و امکان ندارد که حمله به بیمارستان از سوی این نیروها صورت گرفته باشد.

از سوی دیگر مدیر دفتر آموزش و پرورش در استان حجه واقع در یمن اظهار داشت: تجاوزات عربستان علیه یمن موجب تخریب 52 مدرسه شده است که از این میان 11 ساختمان به طور کامل ویران شده است.

وی از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا مسوولیت خود را در قبال تجاوزات آشکار عربستان علیه یمن انجام دهند.

انتهای پیام

کد N1008093

وبگردی