آفتاب
قرائتی:

طلاب مراقب باشند توسط احزاب سیاسی حذف نشوند

طلاب مراقب باشند توسط احزاب سیاسی حذف نشوند

رئیس ستاد اقامه نماز‌ کشور گفت: طلاب باید مراقب باشند در انجام امور فرهنگی، توسط احزاب سیاسی حذف نشوند.

رئیس ستاد اقامه نماز‌ کشور گفت: طلاب باید مراقب باشند در انجام امور فرهنگی، توسط احزاب سیاسی حذف نشوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در جمع طلاب همدان، از طلاب خواست قرآن را جدی بگیرند و آن را در تمام مراحل زندگی خود در اولویت قرار دهند.

وی اظهار کرد: 82 نکته در سوره کوثر نهفته است که در کتاب تفسیر نور بیان کرده‌ام و باید توجه‌ کرد که کلمه کوثر نشانه فراوانی و با برکت بودن است و همه افراد می‌توانند با انجام کارهای نیک و پسندیده، کوثر شوند.

وی ادامه داد: در سوره کوثر با آوردن حرف(ک) پنج بار شخص پیغمبر(ص) مورد خطاب قرار گرفته است که نشان‌دهنده توجه به شخص پیغمبر (ص) است.

قرائتی با بیان این‌که «همه انسان‌ها می‌توانند با انجام عمل «نیک» کوثر باشند» عنوان کرد: قرآن نخستین و مهم‌ترین کتاب برای انسان است و باید تفسیر‌ قرآن در تمام مراحل زندگی طلاب وجود داشته باشد چراکه هر آیه از قرآن‌ کریم دارای معانی گسترده‌ای است که در هر بار خواندن آن معانی تازه‌ای به دست می‌آید.

وی با بیان این‌که «علامه طباطبایی می‌فرمایند که باید هر دو سال یکبار قرآن تفسیر شود و این به علت اهمیت موضوع است» تأکید کرد: طلاب باید توجه کنند که القابی چون آیت‌الله نباید برایشان مهم باشد، بلکه نظر کردن خدا به انسان مهم است و طلاب باید به دنبال این موضوع باشند و نکته دیگر این است که باید در دعاها از خداوند برکت خواست.

وی با بیان این‌که «گاهی در یک مسجد کوچک افراد بزرگ‌منشی تربیت می‌شوند» گفت: علم واقعی باید برای انسان ثمره داشته ‌باشد و هرچه به علم انسان اضافه می‌شود، باید در رفتار با مردم نزدیک‌تر بود و این نوع علم مفید است و انسان را به قرب الی‌الله می‌رساند و خیر‌ کثیر است.

وی تصریح کرد: در قرآن مطالبی نهفته است که هنوز دانشمندان به درک آن نرسیده‌اند و مفاهیم ذکر شده در این کتاب آسمانی همچون «تین» و «زیتون» پایان‌نامه دکترای تغذیه است و انسان با استناد به آن می‌تواند بهترین زندگی را برای دنیا و آخرت خود رقم زند.

وی یکی از راه‌های تربیت انسان را احسان به والدین دانست و گفت: در قرآن چهار مرتبه احسان به والدین پس از کلمه «توحید» ذکر شده و این نشان از اهمیت موضوع دارد، طلاب باید سعی کنند کارهایشان برای خدا باشد چراکه با اصلاح نیات کارها ارزشمند خواهد شد و می‌توان از راه تحصیل علم، جهان را از تفرقه نجات داد.

این مفسر قرآن اظهار کرد: برخی از طلاب افراد ارزشمندی هستند، چراکه نیات خدایی دارند و باید در انجام اعمال، منیت‌ها را از خود دور کرد، ازدواج معنای یکی شدن و دوری از منیت‌هاست که یکی از برکات ازدواج این است که کار انسان رنگ و بوی عشق و اهمیت به خانواده را می‌دهد.

قرائتی با تأکید بر این‌که «حوزه علمیه همدان باید چند موضوع مهم را برای ارتقای تأثیرگذاری خود در نظر داشته باشد» خاطرنشان کرد: شناخت نیازهای حوزه علمیه از مهم‌ترین نکات حایز اهمیت است، یکی از مصادیق این تأثیرگذاری در یادگیری روش قرآن و عمل به آن است بنابراین نباید زندگی خود را صرف امور پوچ و بیهوده کرد.

وی با بیان این‌که «عمر ارزشمند افراد بیهوده هدر می‎رود در صورتی‌که باید از آن نهایت استفاده را برد» گفت: مدیریت زمان و توجه به مسائل ارزشمند در زندگی بهترین مسیر برای رسیدن به سعادت است، طلاب باید مراقب باشند در انجام امور فرهنگی، توسط احزاب سیاسی حذف نشوند و در انجام وظایف دینی، رنگ مسجد خاصی را نگیرید، بلکه رنگ نماز جماعت را به خود بگیرید.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم تبعیت از فرامین رهبری، منویات ایشان را حجت دانست، نه سخنان احزاب سیاسی را و تصریح کرد: طلاب سعی کنند از دولت استفاده کنند اما کار دولتی انجام ندهند و به فرموده پیامبر(ص) از سنت‌های خوب پیروی کنند و توجه کنند که برخی از سنت‌ها را باید شکست و نباید از آنها پیروی کرد. طلاب باید مراقب باشند در انجام امور فرهنگی، توسط احزاب سیاسی حذف نشوند.

وی با تأکید بر لزوم توجه به علم در جامعه، از روش تدریس در جامعه انتقاد کرد و افزود: دانشگاه و آموزش و پرورش فارغ‌التحصیلان بی‌سواد را تحویل جامعه می‌دهد و امروز می‌بینیم که به همین علت چند میلیون افراد بیکار در جامعه وجود دارد.

وی با انتقاد از تعطیلات بسیار در کشور گفت: این موضوع نمی‌تواند زمینه‌ای برای پرورش افراد نخبه مهیا کند، در روزهایی که حوزه علمیه تعطیل می‌شد، بنده نسبت به این امر توجهی نکرده و در آن روز هم نسبت به برگزاری کلاس اقدام می‌کردم چراکه نباید روزی را برای آموختن و افزایش سطح آگاهی از دست داد.

انتهای پیام

کد N1007925

وبگردی