آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

سفیر الجزایر در تهران: نشست وین با حضور ایران و مصر نتیجه‌بخش خواهد بود

سفیر الجزایر در تهران: نشست وین با حضور ایران و مصر نتیجه‌بخش خواهد بود

سفیر الجزایر در تهران با اشاره به دعوت از ایران و مصر برای حضور در نشست آتی وین درباره سوریه تاکید کرد: کارآمدی این نشست اکنون با حضور ایران و مصر افزایش خواهد یافت و همکاری‌ کشورها با یکدیگر قطعا جواب خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بازی قدرت این روزها پای همه را به تلاش‌ها برای یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه باز کرده است. در کنار وزرای خارجه عربستان، روسیه، آمریکا و ترکیه حالا از مقامات تهران، قاهره، بیروت و بغداد نیز دعوت شده تا در دور جدید مذاکرات رهگشای دمشق در وین حضور پیدا کنند.

این اتفاق در حالی رخ خواهد داد که تقریبا سه هفته از آغاز حملات هوایی مسکو علیه شبه‌نظامیان در سوریه می‌گذرد. اقدام روسیه در ورود آشکار به جنگ دمشق تا جایی تعیین کننده بود که اکنون تغییری سریع و چشمگیر در سیاست‌های غرب نسبت به حضور سایر کشورها در مذاکرات مرتبط به آینده سوریه رخ داده است.

عبدالمنعم احریز، سفیر الجزایر در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به ورود روسیه به دمشق درباره موضع کشورش در این باره می‌گوید: الجزایر به عنوان کشوری که سابقه مبارزه با تروریسم را دارد مخالف هرگونه دخالت خارجی در امور کشورهاست و معتقد است مبارزه با تروریسم باید در چارچوب سیاست‌های داخل یک کشور صورت گیرد.

احریز با اشاره به دعوت از ایران و مصر برای حضور در نشست وین، آن را تحسین و خاطرنشان کرد: کارآمدی این نشست که پیشتر چهارجانبه برگزار شد، اکنون با حضور ایران و مصر افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر نتیجه‌بخش بودن این مذاکرات اظهار داشت: با حضور این کشورها در کنار هم، همکاری‌ آن‌ها با یکدیگر حتما جواب خواهد داد. شاید نتیجه در طولانی مدت و به آرامی حاصل شود اما این نشست قطعا سودمند خواهد بود.

در همین حال احریز ضمن تاکید بر اهمیت روابط اقتصادی و سیاسی بین ایران و الجزایر هم‌چنین از پیگیری تعمیق روابط دو کشور در سفر آتی هیئت عالی‌رتبه الجزایری به ریاست نخست‌وزیر این کشور به تهران خبر داد و عنوان کرد: تا اواخر آذر ماه قرار است هیئتی عالی‌رتبه به ریاست عبدالملک سلال، نخست‌وزیر الجزایر با هدف ارزیابی روابط سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کند.

این روزها اوضاع سیاست داخلی در الجزایر با تحولاتی کم‌سابقه پیگیری می‌شود. عبدالعزیز بوتفلیقه، رییس‌جمهور الجزایر اخیرا تعداد زیادی از روسای امنیتی الجزایر از جمله محمد مدین،‌ رئیس سازمان اطلاعات این کشور را برکنار کرده است. تغییرات مهم در سطح فرماندهان ارتش و سازمان اطلاعات الجزایر، بازداشت مسئول اول مبارزه با تروریسم این کشور و سایر اقدامات مهم دیگری که بوتفلیقه اتخاذ کرده است، نشان می‌دهد که رئیس جمهوری الجزایر و نزدیکانش کنترل کامل بر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی را در دستور کار قرار داده‌اند.

سفیر الجزایر در تهران درباره این تغییرات، با طرح این مسئله که بازنگری قانون اساسی این روزها در الجزیره در جریان است، در زمینه سیاسی به گفتن این جمله اکتفا کرد: نظری ندارم!

وی اما ادامه داد: الجزایر در حال حاضر بر برنامه‌های اقتصادی خود متمرکز است و هم‌زمان بر بهبود جنبه‌های اجتماعی بر اساس این برنامه‌های اقتصادی تاکید دارد.

انتهای پیام

کد N1007895

وبگردی