آفتاب

عبدالله نوری، فعالیتهای انتخاباتی اش را افزایش داده است

عبدالله نوری، فعالیتهای انتخاباتی اش را افزایش داده است

اعتماد نوشت:رایزنی‌های فشرده انتخاباتی در جریان اصلاحات شدت بیشتری یافته و این روزها خانه و دفتر چهره‌های استراتژیست اصلاحات محل رفت و آمدهای سیاسی است. هفته گذشته نیز مجموعه رفت و آمدهای سیاسی نشان از تحرک جدی‌تر اصلاح‌طلبان داشت.

پس از تشكيل هيات رييسه موقت شوراي‌عالي سياستگذاري، تركيب تصميم‌سازان اصلاح‌طلب نيز تا حدودي روشن شد. به همين دليل اصلاح‌طلبان نيز رايزني‌هاي خود را آغاز كردند تا فرآيند انتخابات را منسجم‌تر از قبل به سمت شكل‌گيري مجلسي با اكثريت اصلاح‌طلب هدايت كنند. در همين راستا هفته گذشته علي شكوري‌راد، دبيركل حزب اتحاد ملت ايران اسلامي دو جلسه انتخاباتي با محمدرضا عارف برگزار كرد. در اين جلسات دو طرف ضمن تاكيد بر لزوم حفظ انسجام اصلاح‌طلبان از آخرين مواضع يكديگر آگاهي يافتند. شكوري‌راد در اين جلسات اعلام كرد حزب اتحاد از محوريت عارف در انتخابات پيش‌رو حمايت مي‌كند و آماده است تا از ظرفيت‌هاي قانوني خود براي پيشبرد اهداف اصلاح‌طلبان استفاده كند.

شكوري‌راد همچنين طي ديداري با عبدالله نوري، مواضع حزب اتحاد در انتخابات پيش رو را براي وي تشريح كرد. عبدالله نوري هم كه طي سال‌هاي اخير بيشترين همسويي را با جريان كلي اصلاحات داشته ضمن استقبال از مواضع اتحاد اطمينان داده است كه از ظرفيت‌هاي فردي خود براي حفظ انسجام و دستيابي به ليست واحد حداكثر بهره را ببرد.

عبدالله نوري پس از ديدارهاي جداگانه‌اي كه هفته گذشته با برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب داشت از چند چهره موثر اين جريان دعوت كرد تا طي جلسه‌اي در منزلش به بررسي آخرين وضعيت اصلاح‌طلبان بپردازد. بر اساس اخبار دريافتي «اعتماد» نوري از برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب نظير غلامحسين كرباسچي دبيركل كارگزاران، عبدالواحد موسوي‌لاري وزير كشور دولت اصلاحات، علي شكوري‌راد دبيركل حزب اتحاد ملت ايران اسلامي ، حسن رسولي و چند چهره اصلاح‌طلب دعوت كرده تا چهارشنبه‌شب پس از صرف شام در منزل وي حضور يابند.

با توجه به ارايه برخي پيشنهادات از سوي كرباسچي در جلسه شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان يكي از محورهاي اين شب‌نشيني انتخاباتي بررسي دلايل كرباسچي براي ارايه پيشنهاداتش بوده است. نوري كه چندي است ديدارهاي منظمي با بزرگان اصلاحات دارد اين‌بار مي‌خواهد نقش متفاوت و موثري داشته باشد. او طي ماه‌هاي گذشته با حضور منظم در جلسات دفتر رييس دولت اصلاحات در جريان آخرين وضعيت اصلاح‌طلبان قرار گرفته و تلاش مي‌كند تا همسو با راي بزرگان اين جريان براي به حداقل رساندن اختلاف‌سليقه‌ها اقدامات موثري انجام دهد.

يكي ديگر از موضوعاتي كه در دستور كار جلسه شب گذشته منزل نوري قرار گرفته بود موضوع جريان‌سازي مخالفان اصلاحات حول محور اختلاف حزب كارگزاران با محمدرضا عارف است. طي ماه‌هاي گذشته بازوي رسانه‌اي جريان رقيب بيشترين تمركز خود را بر اختلاف‌افكني ميان عارف و حزب كارگزاران قرار داده است. با اين حال حسين مرعشي، سخنگوي اين حزب تلاش كرد تا طي مصاحبه‌هاي مختلفي ضمن اعلام همسويي كامل كارگزاران با تصميم نهايي جريان اصلاحات بر محوريت عارف نيز تاكيد كند. با اين حال انتشار برخي مطالب در ارگان رسانه‌اي حزب كارگزاران و تاكيد اين نشريه بر لزوم ورود ناطق‌نوري به انتخابات به عنوان شخصيت محوري و سر‌ليست احتمالي اصلاح‌طلبان باعث شد تا اختلاف خود‌ساخته جريان مخالف اصلاحات نشانه‌هايي نيز بيابد. البته حضور توامان كرباسچي و مرعشي در جلسه شوراي‌عالي سياستگذاري نشان داد كارگزاران عبور از عارف و اصلاحات را در دستور كار ندارد.

با اين وجود عبدالله نوري با توجه به رابطه دوستي چند‌دهه‌اي با غلامحسين كرباسچي تلاش دارد تا در جلسه‌اي با حضور او و برخي چهره‌هاي متنفذ اصلاحات به انسجام كلي اين جريان كمك كند.

 

1717

کد N1007766

وبگردی