آفتاب
فیلیپ هاموند:

دیدگاه ایران و روسیه درباره سوریه را در وین بررسی می کنیم

دیدگاه ایران و روسیه درباره سوریه را در وین بررسی می کنیم

وزرای خارجه انگلیس و عربستان سعودی در ریاض با یکدیگر دیدار و پیرامون بحران سوریه و راه های حل و فصل آن گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، «فیلیپ هاموند» و «عادل الجبیر» وزرای امور خارجه انگلیس و عربستان سعودی امروز پس از دیدار و رایزنی در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کرده و به تشریح مواضع دو کشور پرداختند.

وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به بحران کنونی در سوریه و نشست وین گفت: در نشست وین، در راستای نزدیک کردن دیدگاه‎هایمان با روسیه و ایران پیرامون آینده کشور سوریه و رئیس جمهور این کشور بحث و تبادل نظر می‎کنیم.

فلیپ هاموند با تأکید بر این که ایران و روسیه باید جدیت خود برای حل بحران سوریه را نشان دهند، ادامه داد: با عادل الجبیر در این خصوص صحبت کردیم و قرار است دیدگاه های ایران و روسیه درباره سوریه و حل و فصل بحران در این کشور را در نشست وین مورد بررسی قرار دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در نشست وین برای رسیدن به راه حلی میانه که به بحران سوریه پایان دهد تلاش می کنیم. الجبیر نیز با اشاره به تحولات منطقه گفت: نشست روز جمعه در وین شامل کشورهای هم عقیده ما و دیگر کشورهایی که از اهداف و مقاصد آنها مطلع خواهیم شد، است.

وزیر امور خارجه عربستان در ادامه افزود: با هاموند درباره مسایل مختلف منطقه از جمله لزوم انتقال سیاسی قدرت در سوریه و همچنین تحولات مربوط به عراق گفتگو کردیم. الجبیر ادامه داد: مشارکت ایران در مذاکرات بین المللی فرصتی برای راستی‎آزمایی نیات این کشور در راستای دستیابی به حل سیاسی بحران در سوریه به شمار می آید.

وی با تکرار مواضع خصمانه این کشور در قبال سوریه گفت: مواضع ما درباره این کشور تغییری نکرده است و بر اساس بیانیه ژنو، شورای انتقالی باید امور اداه این کشور را در دست بگیرد. «اریک شولتز» سخنگوی کاخ سفید نیز امروز در اظهاراتی پیرامون حضور ایران در نشست وین گفت که مذاکره پیرامون سوریه به حضور تمامی کشورهای تأثیرگذار نیاز دارد.

پیشتر «استفان لوفول» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری فرانسه همچنین اعلام کرد که این کشور از دعوت و حضور ایران در نشست بین المللی که قرار است روز جمعه در وین پایتخت اتریش با هدف بررسی بحران سوریه برگزار شود حمایت می کند.

از زمان آغاز بحران سوریه در مارس ۲۰۱۱ ، پیوستن ایران به روند دیپلماتیک در مورد این بحران که به ویژه آمریکا و روسیه در آن حضور دارند،‌ برای اولین بار روی می دهد.

این در حالی است که روسیه نیز امروز اعلام کرد نشست مقدماتی وزرای امور خارجه روسیه، آمریکا، عربستان و ترکیه روز پنجشنبه در پایتخت اتریش برگزار می شود. سخنگوی کاخ ریاست جمهوری فرانسه نشست چهار جانبه مذکور را مقدمه ای برای نشست وین عنوان کرد.

کد N1007676

وبگردی