آفتاب
در راستای افزایش تسلط حزب بارزانی بر اقلیم کردستان عراق؛

بارزانی 4 وزیر جدید به جای وزرای برکنار شده معرفی کرد

بارزانی 4 وزیر جدید به جای وزرای برکنار شده معرفی کرد

نخست وزیر منطقه کردستان عراق وزرای جدید به جای چهار وزیری که چندی پیش از سوی دولتش به شکل یکجانبه کنار گذاشته شدند را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اوایل ماه جاری میلادی، حزب اتحاد دموکرات کردستان عراق چهار تن از وزیران کابینه این منطقه را که متعلق به جنبش تغییر (گوران) بودند، از کابینه برکنار کرد.

این حزب جنبش انشعابی گوران را که این وزیران متعلق به آن بودند متهم به تحریک ناآرامی‌های خشونت آمیز به منظور اهداف سیاسی کرد.

محمد توفیق مقام بلندپایه جنبش گوران اقدام اخیر حزب حاکم کردستان عراق در معرفی جایگزین برای این وزرا را اقدامی غیرقانونی و نامشروع اعلام کرد.

این وزرای برکنار شده امروز با سیاستمداران متعلق به حزب دموکرات کردستان جایگزین شدند. این وزرای جدید که از سوی نیچروان بارزانی، نخست وزیر کردستان عراق منصوب شدند موجب تسلط هرچه بیشتر حزب دموکرات کردستان بر امور این منطقه خودمختار خواهند شد.

صفین دیزایی، سخنگوی دولت منطقه کردستان گفت: در حال حاضر چهار وزیر جنبش تغییر به طور فنی در مرخصی قرار دارند و بازگشت آنها به سر کار وابسته به روند مذاکرات سیاسی میان احزاب خواهد بود.

وی گفت: چهار وزیر جدید به شکل موقت منصوب شده‌اند.

گوران یکی از چهار حزب منطقه کردستان عراق است که به دنبال کاهش اختیارات رئیس این منطقه به عنوان شرط تمدید حکم وی که در ماه اوت منقضی شد، بوده‌اند. اما حزب دموکرات کردستان در مقابل این خواسته مقاومت کرده است.

براین اساس رهبری وزارت پیشمرگ کردستان به کریم سنجاری که در حال حاضر وزیر داخلی (کشور) است، سپرده شده، همچنین علی سندی، وزیر برنامه ریزی کردستان نیز سرپرست وزارت تجارت و صنعت خواهد بود.

پشتیوان صادق نیز سرپرست وزارت اوقاف و امور مذهبی خواهد شد. همچنین معاون وزیر برکنار شده وزارت دارایی نیز جایگزین این وزیر خواهد شد و گزینه‌ای نیز جایگزین رئیس برکنار شده کمیته سرمایه‌گذاری شده است.

انتهای پیام

کد N1007382

وبگردی