آفتاب

کوفی عنان: راه حل سوریه باید با حضور ایران باشد

کوفی عنان: راه حل سوریه باید با حضور ایران باشد

دبیرکل پیشین سازمان ملل تاکید کرد: تنها راه برقراری صلح در سوریه همکاری با قدرت‌های منطقه‌ای شامل ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کوفی عنان دبیر کل پیشین سازمان ملل روز سه شنبه در یک سخنرانی در جمع دانشجویان و دیپلما‌ت‌ها گفت که رایزنی‌ها میان روسیه و آمریکا می تواند فرصتی برای برقراری صلح در کشور سوریه باشد.

کوفی عنان ادامه داد: نقش روسیه و آمریکا کلیدی است . اگر این دو کشور راهی را برای همکاری موثر با یکدیگر به همراه دیگر کشورها بیابند ، به یک راه حل دست خواهیم یافت.

وی تاکید کرد: هیچ جنگی تا ابد ادامه نمی یابد. کلید پایان این جنگ که نزدیک به پنج سال به طول انجامیده و برقراری صلح در سوریه این است که اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و شاید آلمان در کنار قدرت‌های منطقه ای شامل ، عربستان، ترکیه، ایران ، مصر و قطر با یکدیگر همکاری کنند.

دبیر کل پیشین سازمان ملل افزود: در این صورت این دولت ها قادر خواهند بود گروه های مخالف سوری را مهار کنند، گروه هایی که باید بخشی از هر توافقی برای صلح در سوریه باشند.

بر اساس این گزارش در هفته ‌های اخیر مقامات آمریکایی نیز ضمن تغییر موضع خود در خصوص روی کار ماندن بشاراسد رئیس جمهور سوریه به صورت کوتاه مدت اذعان کرده اند که ایران باید در مذاکرات وین برای بررسی راه حل های حل و فصل بحران سوریه حضور داشته باشد.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عصر روز سه شنبه در نشست خبری خود گفت که انتظار می‌رود ایران برای شرکت در این گفت‌وگوها دعوت شود . چون واشنگتن در نقطه‌ای از این رایزنی‌ها دریافته است که ما باید با ایران نیز گفت‌وگو کنیم.

همچنین یک مقام از کشورهای منطقه به خبرگزاری رویترز گفت که ایران هم اکنون از سوی روسیه و آمریکا برای شرکت در مذاکرات سوریه دعوت شده است و حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران نیز قرار است در این گفت‌وگو شرکت کند.

سرگئی لاوروف و محمد جواد ظریف وزیران امور خارجه روسیه و ایران نیز در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره راه های حل بحران سوریه و لزوم همکاری کشورها در این زمینه رایزنی کردند.

نشست آتی وین برای یافتن یک راه حل سیاسی در سوریه قرار است روز جمعه در وین برگزار شود.

انتهای پیام

کد N1007295

وبگردی